Knotsen op de keien en een traantje bij de winnaar

Frits Bakker

WAREGEM – Ik zit in mijn auto achter de kopgroep en denk: ,,Zo, nou weten ze ook eens hoe ik soms af kan zien op de fiets.” De teller komt net boven de twintig uit op een klimmetje dat in Dwars door Vlaanderen niet eens tot de twaalf hellingen van de dag wordt gerekend. En in de kopgroep zitten Berhard Eisel, Jens Mouris, Niko Eeckhout en Kevin van Impe, toch niet zo maar een paar renners uit het profpeloton.

Het is knotsen op de keien, met de wind schuin op kop. Daarom daalt het tempo tot de snelheid die toerrijders zoals ik soms tegen de wind halen, maar een paar kilometer verder gaat het plotseling weer razendsnel. De afdaling van de Eikenberg is levensgevaarlijk, heeft de man op de Tourradio net gewaarschuwd. Maar Bernhard Eisel raast er als eerste naar beneden, behendig over de kasseien, door de plassen en met een ongelooflijke stuurkunst.

Kevin van Impe won Dwars door Vlaanderen na een loodzware koers.

Kevin van Impe won Dwars door Vlaanderen na een loodzware koers.

 

 

Ik weet maar al te goed wat Johnny Hoogerland later bedoelt als hij vertelt: ,,Het is zo’n gewring op die klimmetjes, dat heb ik nooit eerder meegemaakt. Ik dacht dat het bij de amateurs snel ging, maar het is niet vergelijken met dit soort koersen bij de profs. Ik was goeed vandaag in Dwars door Vlaanderen, héél goed, dacht ik. Maar op de Kwaremont, waar het tempo ineens omhoog schoot, zat ik rond de twintigste plaats toen Tom Boonen en Heinrich Haussler wegreden. Dat werden er vijf tussen de Kwaremont en de Patersberg. Ik zei later tegen Hilaire, de ploegleider: daar had ik bij moeten zitten. Maar ja, dat gewring op de Kwaremont, daar mis ik waarschijnlijk de ervaring voor. Ik was sterk genoeg, dat wel, maar je moet bij de eerste tien naar boven rijden, anders ben je op het goeie moment niet mee.”

De Zeeuwse eerstejaars prof leverde niettemin een fantastische prestatie. Hij eindigde als dertiende in Waregem, op ruim een minuut van de winnaar Kevin van Impe en op nog iets minder dan de wereldtoppers Tom Boonen en Heinrich Haussler. Hij was één van de 37 renners die de finish haalden na een hard gevecht tegen de elementen, want reken maar dat het zwaar was in Dwars door Vlaanderen. Regen, windvlagen, hagelbuien, het peloton werd er voortdurend door geteisterd.

Ik heb ze met bosjes tegen de grond zien gaan op de Patersberg, die steil is en waar de kasseien schots en scheef liggen. Hoogerland vertelde later: ,,Ik zag renners voor de gootjes aan de kant van de weg kiezen, maar daar lag allemaal rotzooi in. En die gingen stuk voor stuk op hun bek. Dan maar over de keien, dacht ik.”

Het was zo’n dag die de koersen in Vlaanderen zo mooi maakt, waar de sterksten overblijven, die ook nog eens een prachtig tactisch gevecht opleverde tussen drie renners van Quick Step en die oersterke Zwitser Heinrich Haussler. ,,Hij maakt onze Belgen belachelijk”, riep verslaggever Michel Wuyts op de Vlaamse televisie, maar uiteindelijk moest Haussler zich toch gewonnen geven. Maar als er zich één man heeft opgeworpen om straks in de Ronde van Vlaanderen te concurreren, is het de blonde, sympathieke Zwitser wel. ,,I think they were not so happy with the situation”, glimlachte hij na de eindstreep met een blik op de Quick Step-jongens.

Kevin van Impe gaf het even later toe. ,,Wat heeft die Haussler ons af laten zien”, zei hij tijdens de persconferentie, die vooral in het teken stond van het leed dat de Belg, die de sprint van Niko Eeckhout won, de laatste jaren heeft meegemaakt. Hij herinnerde in de eerste plaats aan het zoontje dat hij en zijn vrouw vorig jaar op 11 maart direct na de geboorte zijn verloren. Hij pinkte een traantje weg en begon over het ongeluk van zijn ploegmaat Kurt Hovelijnck, vorige week maandag tijdens een trainingstochtje langs de Schelde. En hij verzekerde: ,,Sinds dat is gebeurd, heb ik me voorgenomen om nooit meer zonder helm te gaan trainen.”

De gevolgen van een dagje in Dwars door Vlaanderen: een sticker die door de rukwinden half los is gerukt en dikke lagen modder op het dak.

De gevolgen van een dagje in Dwars door Vlaanderen: een sticker die door de rukwinden half los is gerukt en dikke lagen modder op het dak.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Reportage

Geef een reactie

