Weet je wat het is, René…

Frits Bakker

Tsja, waar moeten we nog naar kijken als er een koers op tv is, ik vraag het me ook af. Weet je wat het is met de Belgische verslaggevers, René, ik vind Michel Wuyts een echte kenner, met de nodige humor. En Carl van Nieuwkerke kan nog een betere worden, maar Belgen zijn chauvinistisch, dat zit er ingeworteld door een minderwaardigheidscomplex, zo hebben sportpsychologen met onderzoeken aangetoond. Maar je gaat je er wel ontzettend aan ergeren als je zit te kijken. Het is op den duur net alsof alleen Belgen kunnen koersen. Dus altijd dat gedoe over Tommeke Boonen gaat je de keel uithangen. Hoe sterk Tom Boonen ook is, je hoopt uiteindelijk vurig dat hij niet zal winnen. Dat ligt aan die verslaggevers, niet aan ons, zal ik maar zeggen.

Dat ze altijd tegen Hollanders (en dus tegen de Raborenners) zijn, klopt wel, maar dat geldt minder voor Michel Wuyts en al helemaal niet voor Carl van Nieuwkerke. Het zijn meer de oudere Belgen, die notoire Holland-haters zijn. José de Cauwer is de ergste van allemaal. Dat is oud zeer, denk ik. Het komt in de eerste plaats omdat wij ze nogal prikkelen met moppen over domme Belgen, maar ook uit jaloezie op sportgebied omdat wij véél meer medailles halen op de Olympische Spelen en in bijna alle sporten beter zijn.

Bij José de Cauwer, vanmiddag de co-commentator in de E3 prijs, heeft het een diepere achtergrond. Hij heeft vroeger zijn geld als wielrenner vooral verdiend in dienst van een Nederlandse ploegen, maar heeft zijn hele leven als knecht voor Hollanders moeten rijden. Daar ligt zijn frustratie in. Met zijn commentaar over ‘de Ollander’s’ wil hij nu revanche nemen, denk ik. Dat is jammer, want wij Nederlanders hebben altijd een beetje zwak voor  Belgen, omdat het meestal aardige mensen zijn, omdat je er goed kunt gaan eten, gezellig op stap gaan en omdat het gewoon gezellige en aimabele mensen zijn. Waarom is dat andersom eigenlijk niet zo, terwijl we toch zo dicht bij elkaar wonen.

Mijn vriend, die veel met Belgen omgaat, zegt altijd: ,,Belgen hebben een hekel aan Fransen, aan Walen, aan Hollanders en aan Duitsers. Ik vraag ze wel eens: ,,Hebben jullie je wel eens afgevraagd aan wie dat nou eigenlijk ligt?”

Maar over wielrennen gesproken: het is natuurlijk van de gekke dat we niet naar de NOS willen kijken vanwege de co-commentatoren die zo veel ergernis wekken. Ik had zelf een beetje het gevoel gekregen dat Maarten Ducrot wat aan de beterende hand was, hoewel hij nog altijd geen renners kent en zijn gezeur ontzettend irritant is. Maar volgens mij is het leed al lang geleden en is het hele land al afgehaakt met kijken. Ik kan maar niet begrijpen dat de NOS dat zelf niet door heeft. Het is niet alleen in Zeeland dat we bijna altijd op de Belg afstemmen. Ik was vorige week zaterdag in het hol van de leeuw, Wij reden met de TC Axel mee in de Joop Zoetemelk-classic in en rond Leiden. Toen we de tocht hadden gereden, schoven we in het voormalige clubhuis van Joop voor de tv aan om de finale van Milaan-Sanremo te zien. Zelfs daar zaten we met honderden wielerfans naar de Belg te kijken.

6 reacties

Opgeslagen onder Actueel

6 Reacties op “Weet je wat het is, René…

  1. Matthew

    Nou Frits en René, De Cauwer heeft kennelijk aan één ‘Ollander’ totaal geen hekel. Hij heeft namelijk zaterdagmiddag ruim een uur Johnny Hoogerland de hemel in geprezen. Maar dat is misschien een uitzondering. Over Michel en Karl hoor je van mij ook geen slecht woord. Tijdens koersen die niet in Nederland worden uitgezonden hebben ze altijd een (positief!) oog voor de Nederlanders. Uiteraard volgen ze Boonen in voor maar ook in tegenspoed… wat zouden wij in Nederland doen als we maar één zo’n renner hadden?!

  2. henri van hecke

    dat klein gekibbel over belgen en hollanders, coureurs en/of tv makers ligt mij niet zo goed; zit maar eens uuuuuren aan een stuk zinnige dingen te zeggen over iets, ook over koers; als belg “met papieren in zeeuws vlaanderen” zap ik steeds van het een naar het ander, verrijkend is dat, van iedereen kan je wat bijleren; als behoorlijk meertalige (frans bvb) zap ik ook naar rtbf, daar zitten behoorlijk goede commentatoren, zelfs onze “eddy” (vooral taktisch en technisch) en marc uytterhoeven (in het frans) kunnen ons nog wat leren, wat ook geldt voor de cauwer (enkel technisch dan aub…de taal vind ik een ramp !)
    goede raad: lief blijven voor mekaar, kost niks.

  3. De Cauwer mag Hoogerland wel, hij is gecharmeerd van de manier van rijden (aanvallend dus). Vanmiddag had de Cauwer het weer geruime tijd over Hoogerland en de link naar Yerseke (mosselen en oesters) die vinden ze namelijk nog al lekker in Belgie.

    • rschrier

      Hallo Anco,
      ik hoorde het ook. Maar volgens mij wordt De Cauwer een beetje geplaagd omdat hij zo positief is over Hoogerland. Daar is overigens wel alle reden toe. Maar De Cauwer wimpelt het een beetje af. Zou hij wat voor Hoogerland in petto hebben voor volgend seizoen of zo? En nog even in reactie op Henri: Ik doe niets af aan de kwaliteit van de Vlaamse commentatoren. Daar mankeert het niet aan. Het ging mij vooral om dat eeuwige gedoe over Tom Boonen. België heeft veel meer goede renners.
      René Schrier

      • Frits Bakker

        Klopt, mijn beste vriend Henri, we moeten aardig zijn voor elkaar. Ik zei het al: we wonen zo dicht bij elkaar, een beetje gezonde concurrentie mag natuurlijk, maar het is zo jammer dat de grote deskundigheid van de verslaggevers in België (ja, zeker ook Cauwerke) wordt overschaduwd door chauvinisme dat wel eens te ver wordt doorgevoerd. Dat jaagt kijkers weg.
        En ze kunnen zo goed zijn in reportages, die Belgen, met bloemrijke verhalen over de streek waar het peloton doorrijdt, veel historische kennis. Ik kijk altijd en blijf kijken.

  4. Hoi René,

    In het openingsweekend stonden de prognoses van de sporza medewerkers op Sporza.be.
    Toen tipte José de Cauwer Hoogerland als winnaar in Kuurne – Brussel – Kuurne wat opvallend was de rest had standaard namen als Boonen, Devolder, Hoste en Langeveld. De keuze van de Cauwer was opmerkelijk, zeker omdat Hoogerland daar helemaal niet van start ging en zelfs niet eens op de deelnemerslijst stond.
    Verder kijk ik altijd naar de Belg daar heb je veel meer info uit de koers met bv. Karl achter op de motor. De Amstel Gold Race kan je weer beter op de NOS volgen want dan zit Dijkstra achter op de motor, niet dat die altijd veel zinnigs heeft te vertellen, maar dan hoor je nog iets uit de koers wat je meestal niet ziet. Maar ja de laatste jaren zit ik zelf in Limburg voor de toertocht en de AGR live te volgen en foto’s te maken natuurlijk.

Geef een reactie

