Jan Raas, de zwijgende legende

Frits Bakker

MAASTRICHT – Het grote zwijgen wordt vandaag even doorbroken, niet door Jan Raas zelf, maar in de biografie die over hem is geschreven. Ik hoorde gisteravond laat aan Fred van Slogteren, de schrijver, dat de voormalig kampioen met veel tegenzin af en toe eens heeft gereageerd op mailtjes. De biografie ‘Op z’n Raas’ is dus vooral een verhaal geworden over de carrière, de successen, zonder dat de hoofdpersoon er zelf commentaar bij heeft gegeven.

Toch zal de zwijgende legende in het volgerspeloton vandaag weer over veel tongen gaan. ,,Kom jij hem nog wel eens tegen”, vragen collega’s me dikwijls op de koers. ,,Waar zit ie toch, wat doet ie toch?”

Jan Raas wint met voorsprong de Gold Race van 1980.

Jan Raas wint met voorsprong de Gold Race van 1980.

Ik kom hem wel eens tegen, ja. Dan is het op de Valkenberg, als er een Vlaamse koers voorbij komt. Daar mag Raas met zijn vrienden graag even aanschuiven bij de buizenkachel in een prachtig cafeetje net over de top. Maar als de koers voorbij komt, waagt hij zich niet eens buiten. ,,Ik hoef ze niet meer te zien, die smoelen”, zegt hij wel eens, in een ballorige bui.

 Hij zou maar moeten knippen met zijn vingers en in de Amstel Gold Race zouden ze de mooiste plaats op het ereplaats vrij houden. Want Jan Raas was Mister Gold Race in zijn beste jaren. De ‘Amstel Gold Raas’ werd de koers in die tijd genoemd. Vijf keer won hij de klassieker, waarvan vier keer op rij.

De uitslagen op een rij:

1977: 1. Jan Raas, 2. Gerrie Knetemann, 3. Hennie Kuiper.

1978: 1. Jan Raas, 2. Francesco Moser, 3. Joop Zoetemelk.

1979: 1. Jan Raas, 2. Henk Lubberding, 3. Sven Ake Nilsson.

1980: 1. Jan Raas, 2. Fons de Wolf, 3. Sean Kelly.

1982: 1. Jan Raas, 2. Stephen Roche, 3. Gregor Braun.

2 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Geschiedenis

2 Reacties op “Jan Raas, de zwijgende legende

  1. Geachte heer Bakker, Jan Raas heeft niet met tegenzin af en toe eens gereageerd op mijn mailtjes, maar direct en overeenkomstig de afspraak die ik met hem had gemaakt. Uit uw stukje blijkt dat u het boek (nog) niet hebt gelezen. Doet u dat eerst eens voor u uw lezers voorlicht. Daar hebben ze meer aan. Groet! Fred van Slogteren

    • rschrier

      Ik sta te popelen om het boek te lezen, Fred. Maar ik spreek nogal eens mensen uit de omgeving van Jan. Die heeft hij verteld wat ik heb geschreven, dus dat hij het boek absoluut niet wilde.
      Misschien moet ik dat herzien als ik uw boek heb gelezen.
      Groeten, Frits Bakker

Geef een reactie

