Over Herman Krott en Lance Armstrong

Frits Bakker

MAASTRICHT – Ik heb meer met de Ronde van Vlaanderen dan met de Amstel Gold Race. En ik denk dat veel Zeeuwse – en vooral Zeeuws-Vlaamse – wielersupporters er zo over denken. Het is in de eerste plaats iets dichter bij, denk ik, de hellingen, zoals de Muur van Geraardsbergen, de Oude Kwaremont, de Berendries en de Koppenberg, spreken net iets meer aan dan de klimmetjes in Limburg. De geschiedenis van de Belgische klassieker is ook indrukwekkender, maar als het om de winnaars gaat, zou het ons weer meet moeten aanspreken. Dat ligt aan Jan Raas natuurlijk, die zes keer won.

De Amstel Gold Race is de koers van Herman Krott. De wielerorganisator wilde in 1966 een koers organiseren die vergelijkbaar was met de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Hij had, samen met Charles Ruys, ook een bekend organisator in die jaren, een wedstrijd in gedachten van Amsterdam naar Maastricht. Het werd er één van Breda naar Meerssen over 300 kilometer.

Herman Krott (78) is nog elk jaar eregast in zijn Gold Race.

Herman Krott (78) is nog elk jaar eregast in zijn Gold Race.

Herman Krott, 78 nu, praat nog graag over drama en heroïek uit die eerste jaren van zijn koers. Hij is er nog altijd bij als de Amstel Gold Race in zijn huidige vorm wordt gereden. En in interviews zei hij vorig jaar nog: ,,De aankomst van nu, op de Cauberg, is prachtig, op een echte wielerplek, waar de besten altijd boven komen.”

Herman Krott was in zijn jongere jaren ploegbaas van de befaamde amateurploeg Amstel, met Gerrie Knetemann, Fedor den Hertog, Gert-Jan Theunisse en zo veel andere nationale talenten. Door die ploeg kreeg hij bekendheid, maar de Amstel Gold Race, die uitgroeide tot enige Nederlandse klassieker in de ProTour, is zijn geesteskind geworden.

Het peloton slingert zich over de hellingen in de Amstel Gold Race.

Het peloton slingert zich over de hellingen in de Amstel Gold Race.

Jean Stablinsky won in 1966 de eerste editie, Jan Raas won er vijf, wonderbaarlijk genoeg Eddy Merckx maar twee, in 1973 en 1975. Dat had een reden. Herman Krott: ,,Eddy Merckx is jarenlang niet van start gegaan, omdat hij te veel geld vroeg. Ik belde hem ieder jaar tevergeefs op, maar in 1973 kwamen we tot een akkoordje. Ik zei: ik wil je betalen voor je hele ploeg, maar dan moet je wel winnen. Hij zei: oké Herman, leg het geld maar klaar aan de finish.” En Merckx won, voor Frans Verbeek, Herman van Springel en Joop Zoetemelk.

De Amstel Gold Race in een kleurig lint op weg naar de finish in Maastricht.

De Amstel Gold Race in een kleurig lint op weg naar de finish in Maastricht.

Mijn mooiste herinnering van achter de schermen in de Amstel Gold Race dateert uit 1993, als ik het jaar tenminste goed heb. Johan Museeuw won dat jaar. Ik liep na de koers, met een vriend die een fototoestel bij zich had, tussen de auto’s van de cementfabriek waar de wasplaatsen voor de renners waren. En plotseling zag ik daar Lance Armstrong, in een innige omhelzing met Daniëlle Overgaag.

Lance was nog niet zo bekend, in die tijd. En Daniële was zelf nog wielrenster, denk ik, één van de helpsters van Leontien van Moorsel. Maar de opbloeiende liefde tussen die twee werd niet veel later wereldkundig gemaakt. Ik had natuurlijk onmiddellijk tegen mijn vriend moeten zeggen dat hij een foto moest maken, die ongetwijfeld de Telegraaf of toch zeker Privé had gehaald.

De liefde heeft niet zo heel lang geduurd, omdat Lance zijn eigen weg ging. Daniële ging zich op een tv-carrière richten en is nu met de succesvolle zakenman Reinout Oerlemans getrouwd. Maar als ik aan de Amstel Gold Race denk, zie ik nog altijd die twee achter de auto’s wegduiken voor een innige kus.

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel, Geschiedenis, Reportage, Wielersfeer

Een Reactie op “Over Herman Krott en Lance Armstrong

  1. Lance en Danielle, dat is de wortel uit Lance en Sheryl.

Geef een reactie

