Is Theo Bos echt zo’n kamikazesprinter?

Frits Bakker

MIDDELBURG – De beelden waren ronduit afschrikwekkend, honderdduizenden wielerfans hebben er vandaag ongetwijfeld vandaag naar gekeken. Theo Bos reed in de aanloop naar de sprint van de laatste etappe in de Ronde van Turkije de geletruidrager Daryl Impey van de weg. De reacties liepen ver uit elkaar: zo vond Robbie McEwen dat de sprinter van Rabobank geen blaam treft, maar Lance Armstrong, de big boss zelf, sprak de hoop uit dat Bos een forse straf krijgt.

Daryl Impey ligt gewond op de grond na de tumultueuze sprint in Turkije.

Daryl Impey ligt gewond op de grond na de tumultueuze sprint in Turkije.

Theo Bos is zelf nog het meest geschrokken, ook van de beelden. ,,Ik ben er goed ziek van”, zei hij op zijn weblog. ,,En ik snap de reactie van Lance Armstrong ook nog, want het ziet er verschrikkelijk uit. Ik heb de beelden wel honderd keer afgedraaid en moet toegeven dat het niet echt is te zien wat er gebeurt. Daarom hoop ik dat er meer beelden zijn, om te bewijzen dat ik geen schuld tref. Ik werd steeds verder naar de hekken gedrukt door Daryl Impey en heb geprobeerd om hem van me af te houden.”

Bekijk de video door hier op te klikken.

De Zuid-Afrikaan van Barloworld, die er flinke verwondingen aan overhield, reageerde niet zachtzinnig. ,,Als ik die Theo Bos tegenkom, zal ik hem vertellen dat hij niet in een wielerkoers thuishoort.” Hij verweet de sprinter kamikazegedrag en wil niet dat hij ooit nog in een koers wordt toegelaten. ,,Bos is een grote idioot.” Impey liep een gebroken tand op, verwondingen aan het gezicht, de elleboog en zware kneuzingen aan de rugwervels. ,,Ik kan niet lopen”, vertelde hij op zijn weblog. ,,De dag na mijn overwinning had ik me wel anders voorgesteld.”

Theo Bos: ,,Wie mij ook maar enigszins kent, weet dat ik zoiets nooit zou doen.”

Daryl Impey werd ondanks de harde val toch eindwinnaar van de Turkse ronde. De internationale jury heeft gezegd dat de zaak van de voormalig wereldkampioen op de baan nog opnieuw open kan. Bos werd niet gediskwalificeerd, omdat Impey ook onreglementair zou hebben gesprint. Een woordvoerder van de UCI: ,,Maar als uit de beelden, die we nog eens gaan bekijken, blijkt dat Bos schuldig is, zullen we hem alsnog straffen.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Reportage, Wielervideo's

Geef een reactie

