Tegen een berg op fietsen

door René Schrier

Veel fietsers zijn lekker aan het trainen, zeker na een paar weken van goed fietsweer. Voor veel van hen is de (fiets)vakantie een van de hoogtepunten van het jaar. De fiets mee in de auto en in Frankrijk, Italië, Spanje, Zwitserland of natuurlijk België eens een stukje klimmen.

De berg der bergen of een makkie?

De berg der bergen of een makkie?

Daarbij geldt Alpe d’Huez als de ultieme uitdaging, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de meningen daarover ook verschillen. Er zijn makkelijker beklimmingen en ook veel moeilijker. Wie van jullie doet toertochten in de Alpen of de Pyreneën? En waar train je dan in Nederland voor dergelijke cols? Wie kent leuke klimmetjes voor beginners? Moeten we dan maar Limburg of naar de zuiderburen? Ik ben wel benieuwd naar mooie routes, leuke trainingstochtjes, jullie ervaringen waar anderen misschien weer plezier van kunnen hebben. Stuur een foto mee als je die hebt. Kortom wissel ervaringen uit waar anderen hun voordeel mee kunnen doen.

Wie heeft er trainingstips? Moet je je voor een rit als de Ride for the Roses anders voorbereiden dan voor een toertocht in de bergen? Zelf heb ik jaren geleden een paar keer meegedaan aan l’Epervier , een prachtige tocht niet te zwaar (afhankelijk natuurlijk van de lengte die je kiest) langs de kust van de Cote d’ Azur. We vertrokken in Cogolin in de buurt van Saint Tropez en maakten een mooi rondje langs de kust en daarna een stukje achterland. Een heel leuke ervaring. Ik weet nog de tweede keer dat ik meedeed, stond er nogal wat wind en daar hebben die Fransen niet veel kaas van gegeten. In waaiers rijden is niet hun sterke punt. Ik zag een jong ventje (een jaar of 15) die aanwijzingen kreeg van zijn vader om in diens wiel te blijven. Het kostte hem moeite. Het mannetje had een mager en pezig gestalte. We waren net vertrokken en ik was nog fris. Ik reed hem in de wind voorbij, maar ik dacht bij mezelf: die kom ik straks nog wel tegen. En ja hoor, toen het maar een beetje naar boven ging, vloog hij me voorbij. Ik stond spreekwoordelijk stil.

canadel 

Ik geloof dat ik nu minstens 20 kilo zwaarder weeg dan toen. Dus ik moet er niet aan denken om weer eens mee te doen. Hoewel, die 63  kilometer moet ik toch wel halen. Voor de liefhebbers, je kunt ook de variant van 173 kilometer doen. We zijn benieuwd naar jullie fietservaringen. Bijvoorbeeld op de muur van Geraardsbergen. Want die kan net zo zwaar zijn  als de zwaarste col.

Stuur je ervaringen naar tourdezelande@pzc.nl of reageer op dit blog. Of je een ervaring hebt als op dit overzicht vraag ik me af.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Toeren en trimmen

Geef een reactie

