Konijn, trappist en rauw geklutst ei

Frits Bakker

TERNEUZEN – Wat eten wij en wat drinken wij. Dat is een mooie discussie om op gang te brengen, collega. Het zal natuurlijk van mens tot mens enorm verschillen. Ik weet uit mijn jonge jaren nog dat er Zeeuwse profrenners waren, die toevallig allebei uit mijn geboorteplaats Axel kwamen, die grote hoeveelheden vocht toch zich konden nemen tijdens een koers.

Richard Buckaki, de criteriumkoning uit die tijd, greep iedere ronde (die in België overigens meestal meer dan tien kilometer lang zijn) een bidon van zijn verzorger. Daarin zat, volgens een vriend van mij die wel eens voor verzorger speelde, trappist met een rauw geklutst ei. Hij kon niet zonder en putte er kennelijk de kracht uit om heel vaak naar een overwinning te sprinten.

westmalle

Wim de Waal was ook een straffe drinker. Het beeld staat me nog altijd voor ogen dat zijn vader, die hem als een groot supporter overal volgde, hem bidons moest aangeven. Maar als het eens mislukte – en Wim naast de bidon greep – kon hij in hevige woede uitbarsten, omdat hij geen ronde zonder een hoeveelheid vocht kon.

Voor toerrijders en trimmers gelden vanzelfsprekend heel andere regels. Hoe ga je een tocht rijden bijvoorbeeld, met welke snelheid, hoe veel kilometers? Wat mij betreft is een bidon met Extran genoeg om de Joop Zoetemelk classic over 150 kilometer op te rijden.

Wij rijden, met vrienden, ook wel eens een weekje in Spanje en dan hanteren we heel andere regels. Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik de laatste keer tijdens een tussenstop na een forse klim een konijntje met friet heb besteld en een fles heerlijke rode wijn heb weggewerkt. Op zo’n dag ben je natuurlijk niet serieus meer met je sport bezig.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Toeren en trimmen, Wielersfeer

Geef een reactie

