De maffia en wielrennen

door René Schrier

Ik ga de komende weken proberen een viertal mafia films te bekijken in ’t Beest in Goes of eventueel in Zierikzee of Middelburg. In het kader van de maand van de vrijheid draaien daar Gomorra, Il Divo , La Consequenze dell’amore en Il dolce e l’amaro. Het zijn volgens de beschrijvingen in de bijlage over de maand van de vrijheid die vandaag bij de PZC zat nogal ruige films. Harder dan The Godfather.

Italiaanse sfeer?

Italiaanse sfeer?

Ik houd nogal van maffia films. Ik weet niet hoe het komt. Ik volgde de televisieserie La Piovra over de innemende politiecommissaris van wie de naam me nu even ontschoten is en enige tijd geleden heb ik al die afleveringen op DVD gekocht. The Godfather heb ik natuurlijk ook, maar nog op video. Ik weet niet wat dat is en waar het vandaan komt, maar op een of andere manier trekt dat sfeertje me wel. Ik ben amper in Italië geweest. Niet verder dan San Remo en Ventimiglia. Dat mag dus geen naam hebben.Maar als ik in de keuken sta maak ik het liefst Italiaans eten, ik zie graag Italiaanse films en een van de betere (wieler)boeken in de sfeer van reportages is De ronde van Italië van Dino Buzatti. Een van mijn favoriete steden is Nice, lange tijd Italiaans geweest en nog steeds overduidelijk in het oude centrum met veel invloeden uit dat land. Die voorkeur van mij heeft denk alles te maken met sfeer.Wat doet zo’n ontboezeming nu in een Zeeuws wielerblog.

Welnu dat was de opmerking van het Middelburgse gemeentebestuur, dat als volgend jaar de Giro in Middelburg aankomt die stad de hele week in Italiaanse sfeer gehuld zal zijn.Dat zette mijn verbeelding aan het werken. Ik zie dat helemaal voor me. De hele week lekker Italiaans eten in Middelburg. Maar er is meer van te maken. De Italiaanse automerken pakken uit met shows, nieuwe modellen en demonstratierallys en -tochten. Er is immers wat in te halen na de crisis. Overal modeshows, met prachtige donkerharige modellen. Haal Italië naar Middelburg. Cruiseschepen met Italianen meren af aan de kades. Een Italiaanse filmweek. Operamuziek, die grappige Italiaanse discomuziek die je wel eens op vakantie in zuid-Europa hoort en een stortvloed aan Italiaanse boeken. Een concert met  Paolo Conte, Andrea Bocelli of een andere popgrootheid uit dat land zal er wel niet in zitten, maar het is natuurlijk te proberen. Laat Middelburg voor een week het Palermo van de Nederlandse delta worden. Wat mij betreft zijn alle middelen – om een beetje in de maffia sfeer te blijven – daarbij geoorloofd.

Haal Italië naar Middelburg.

Haal Italië naar Middelburg.

Collega Frits Bakker heeft het er nog niet zo op. Hij vertrouwt het niet. Volgens hem is het nog bepaald niet zeker dat de Giro naar Middelburg komt. Zo was het inderdaad vreemd dat een inderhaast belegde ondertekening van contracten vorige week in Amsterdam nog veel sneller weer werd afgelast. Het gemeentebestuur in de persoon van wethouder Albert de Vries was zelfverzekerd. Het kan bijna niet meer misgaan. Maar ja. We hebben wel te maken met Italië. En ook al spreekt burgemeester Koos Schouwenaar nog zo goed Italiaans; ik ben bang dat dat niet voldoende is. Ik hoop dat wie daar dan ook voor verantwoordelijk is, mij een mooie Italiaanse week in Middelburg gunt, met alles er op en er aan. Maandag 10 mei zou een mooie afsluiting zijn van die Italiaanse week, met de finish in Middelburg. Verander de naam van die straat, waar de streep ook komt te liggen, in de Via Giro d’Italia  of zoiets. Maak er wat van.
En nu ik toch verklapt heb dat ik de komende weken Italiaanse films ga bekijken kan ook wel iets van een heel andere orde onthullen. Ik ga morgen (zaterdag 2 mei) naar Yerseke. Niet voor de mosselen, dat seizoen is voorbij. Nee, ik wil met eigen ogen dat talent Nicky Nieuwdorp wel eens zien. Om 16.00 uur start hij in de elite-categorie. Maar het wielrennen in Yerske is heel de middag al te zien, vanaf 13.00 als de Nieuwelingen vertrekken.
Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Ronde van Italie in Zeeland

Geef een reactie

