Baaldag in Yerseke

door René Schrier

Het was vanmiddag redelijk weer en ik was door berichten in de PZC nieuwsgierig gemaakt naar de prestaties van Nick Nieuwdorp. Dus ik dacht ik ga eens naar Yerseke om daar naar de prestaties van de elite en beloften te kijken. Want daar zou Nick optreden. Nog wel in zijn woonplaats. Dat belooft wat. Ik reed nog maar net de Postburg over en daar zag ik Johnny Hoogerland al een trainingsritje rijden met drie andere renners.

De elite en beloften aan de start in Yerseke.

De elite en beloften aan de start in Yerseke.

Het zag er van te voren veelbelovend uit. Maar voor zowel Nick Nieuwdorp als voor mij werd het een deceptie. Ik heb maar zelden zo’n ongezellig rondje gezien. En Nick Nieuwdorp eindigde in de staart van het peloton. Nick vertelde me na afloop dat hij een super slechte dag had. ,,De benen wilden niet. Ik kwam niet vooruit.” Hij was dit seizoen nog niet zo slecht geweest, zei hij, en hij wist niet hoe het kwam. Zijn gezicht stond op onweer.  Morgen (zondag) zou hij in Voerendaal rijden, maar toen ik het daar met hem over had verraadde zijn gelaatsuitdrukking al dat hij er niet zo veel zin in had.

Eerlijk gezegd, terwijl ik naar de koers keek vond ik dat hij nog niet zo slecht reed. In het begin reed hij alert. Toen hij zag dat het peloton overal op reageerde liet hij zich wat terug zakken. Ik dacht om krachten te sparen. En daarna liet hij toch een paar keer zien dat hij echt wel wat wilde forceren. Toen ik hem dat voorhield wees hij op het lange rechte stuk voor de finish waar de wind mee stond. Daardoor leek het nog wat, zei hij. Pas in de laatste tien ronden was hem aan te zien dat hij er doorheen zat.

Een baaldag voor Nick Nieuwdorp

Een baaldag voor Nick Nieuwdorp

 Jammer Nick, een slechte dag, juist in Yerseke. Ik kan begrijpen dat je baalde. Volgens mij word je er hard van. Het komt wel goed en ik kom nog wel eens kijken. Geen Zeeuwen bij de eerste drie: Jan Bos uit Nieuwehorne won de koers over 58 ronden, Davy Jaspers en Wally Buurstede beiden uit Sint Willebrord werden respectievelijk tweede en derde. Dit drietal ontsnapte iets over de helft van de koers uit het peloton en behield zijn voorsprong.

Ik moet nog wel een andere renner noemen. Vlak voor de start van de elite en beloftes sprak ik even met Robert Vleugel uit Wemeldinge. De winnaar van de Zeeuwse ATB-winter competitie. Puur toevallig. Hij wist niet wie ik was en eerlijk gezegd zag ik dat ook pas later aan de hand van zijn rugnummer. Ik stond aan de ene kant van het dranghek en hij op de eerste rij aan de andere kant. Bewust, zei hij. Want in koersen als in Yerseke is het belangrijk dat je meteen vooraan zit. Ik maakte nog een flauw grapje: het is vooral belangrijk dat je vooraan blijft. En ik moet zeggen daar heeft hij wel zijn best voor gedaan. Vooral in het eerste deel van de koers heeft hij het op allerlei manieren geprobeerd. Voorin rijden, ontsnappen, maar het mocht niet lukken. Ook Robert heeft er in ieder geval zijn best voor gedaan.

 Maar ik had het er in het begin over dat het ook een deceptie voor mij was. Dat kwam niet door het optreden van Nick Nieuwdorp. Tijdens de koers liep ik een rondje over het parkoers. Ik ken Yerseke vrij goed. En ik had de stellige verwachting dat ik wel ergens bij een café een terrasje tegen zou komen waar je een glaasje ‘fris’ zou kunnen drinken. Niet dus. Ik hadverwacht dat ze wel ergens tegen de dijk op zouden fietsen. Om nog wat relief aan het rondje te geven. Ook niet. Geen wonder dat er anderhalve man en een paardekop kwamen kijken. Ik weet niet of het aan de organisatie ligt of aan een andere instantie zoals de gemeente. Maar daar is veel meer van te maken.  Of gaan hier de winkeliers net zoals in Nieuwdorp ook al zeuren dat de winkels onbereikbaar zijn. Wees toch blij dat er wat gebeurt in je dorp.

4 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Wielersfeer, Zeeuwse beloften

4 Reacties op “Baaldag in Yerseke

  1. Arno

    Beste René,

    Zware dag, tegenvallend weer en wedstrijd.
    Dorp (Yerseke) –> stad –>land. Nick is wel de wereld aan het veroveren maar…. Nick Nieuwland?

    Verder: een stuk uit het hart gegrepen. Ondernemers tel je zegeningen. Met alleen klagen kom je er niet.

    Grts.
    Arno

    • rschrier

      Natuurlijk en het is al laat terwijl ik dat allemaal nog zit te schrijven. Misschien was het maar goed dat er geen enkel terras langs het parkoers stond. Bedankt en welterusten,
      René

  2. Hoi René,

    Nog niet zolang geleden werd het rondje van Yerseke op het industrie terrein langs het dorpshuis de Zaete gereden. Dit rondje was echt 10 keer niks. Wees nu maar blij dat het rondje weer door de straten van Yerseke gaat en niet over en langs een kil industrie terrein.

    Ook heb ik nog met een renner gesproken van wielerland.nl die uit de buurt van Den Haag komt. Deze renner komt zoveel mogelijk in Zeeland en West Brabant rijden omdat dit lekkere en goed lopende rondjes zijn. Hij vond dit rondje dan ook schitterend en kom volgend jaar zeker terug naar Yerseke.

    Dat er geen vertier is voor plubliek, zal wel aan de organisatie liggen. Een patat kraam is zo geregeld met een paar tafeltjes en stoeltjes. Dit zie je in Brabant en Belgie meer en brengt zo wat meer gezelligheid met zich mee.

    • rschrier

      Ha Anco,
      langs het water is natuurlijk wel mooi en daar kun je ook wel even snelheid maken. Maar dergelijke koersen horen wat mij betreft in de centra van de stadjes en dorpjes terecht. Daar is meestal de levendigheid etc. Tenzij er natuurlijk allerlei fysieke obstakels zijn. Niet voor niets hebben de mensen het over het rondje om de kerk.

Geef een reactie

