Graham Watson over de Giro en Lance Armstrong

BergfotograhamFrits Bakker

TERNEUZEN – Ik ken hem als de man die achterop de motor razendsnel langs het peloton komt razen om de mooiste foto’s van de dag te maken. En ik ken hem vooral ook als de fotograaf die mij, toen ik de Tour Down Under in Australië volgde, aan het mooiste plaatje uit mijn weinig indrukwekkende carrière als amateurfotograaf heb gemaakt. Graham Watson is voor mij één van de beste, zo niet de beste wielerfotograaf ter wereld.

Graham Watson, eeuwige dank

Graham Watson, eeuwige dank

De Brit Graham Watson, uit Londen, raakte in 1977 toevallig geïnteresseerd in de wielersport. Hij werkte in een fotostudio en was gedoemd om zijn verdere leven te slijten als portretfotograaf. Totdat hij dat jaar op televisie de Tour de France zag. ,,Ik reed altijd op de fiets naar mijn werk, omdat ik de trein niet kon betalen”, vertelt hij over zijn beginjaren in de sport. ,,En op een dag dacht ik: waarom zou ik mijn twee passies niet combineren. Ik kan aardig fietsen en volgens mij goed fotograferen.” Datzelfde jaar won hij een fotowedstrijd van het blad Cycling Weekly, waardoor hij regelmatig wielerkoersen in Engeland mocht fotograferen. Het was de start voor een indrukwekkende carrière.

Vanaf 1987 volgt hij niet alleen de Tour de France, maar ook veel andere belangrijke wedstrijden. Op zijn website www.grahamwatson.com/ zijn de meest schitterende foto’s te zien, die hij altijd vanaf de motor heeft gemaakt. ,,Er zijn tijden geweest dat ik de Tour bij wijze van spreken met de fiets volgde, maar vanaf 1987 kreeg ik veel meer werk en kreeg ik ook een accreditatie voor de Tour de France.”

Graham Watson is nu een monument, vooral ook een Armstrong-volger. Daarover heeft hij nu, aan de vooravond van de Ronde van Italië, een column geschreven. Hoe hij de kansen ziet van de boss, wat zijn verdere doelen zijn en wie hij als zijn belangrijkste rivalen ziet. Hij is, in het Engels weliswaar, te lezen op:

http://www.astana-cyclingteam.com/behind_the_lens/giro09prev.html

Toch nog even terug naar de Tour Down Under van 2000, waar ik op uitnodiging van Cees Priem met de TVM-ploeg twee weken heb rondgekeken. We volgden met vijf schrijvende journalisten en Graham Watson als fotograaf de koers in een persbusje. Zo leerden we elkaar wat beter kennen.

Lance Armstrong, gefotografeerd door Graham Watson

Lance Armstrong, gefotografeerd door Graham Watson

Hij had vanaf de eerste dag natuurlijk al gezien dat ik een fotograaf van het ergste soort was, met een goedkoop toestelletje, waar je nauwelijks twee renners tegelijk mee kon fotograferen.

 

Op een dag zei hij: ,,Ik geef je een toestel van mij mee, je mag volgen op een motor van de organisatie en je hoeft alleen maar zó te doen.” Er kwam een foto uit die voor mij onvergetelijk is: met de koppen en de helmen van een peloton dat net boven een heuveltje uitkomt, een Australische vlag langs de kant en een prachtig decor.

Hij was zo mooi, dat ze op de krant besloten om hem op de voorpagina van de sport te zetten. Ik ben Graham Watson er eeuwig dankbaar voor gebleven.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Reportage, Ronde van Italie

Geef een reactie

