Johnny Hoogerland helpt ploegmaat aan zege

Frits Bakker

LA BRESSE – Het was bedoeld als een rondje dat de vorm weer wat op peil moest brengen, maar onverwacht moest Johnny Hoogerland zich de longen uit het lijf rijden. Zijn ploegmaat bij Vacansoleil, de Italiaan Matteo Carrara, kwam in de derde etappe van het Circuit de Lorraine in Frankrijk op kop van het klassement, waardoor de hele ploeg en dus ook Johnny volle bak moest gaan rijden in de resterende etappes.

Het succes van de ploeg kreeg natuurlijk voorrang boven het eigen belang om niet al te hard van stapel te lopen. Johnny: ,,We hebben al die dagen verschrikkelijk hard moeten rijden om Carrara aan de eindzege te helpen. Vooral de twee laatste dagen. Vanuit de start reden er een keer dertig man weg met drie man van ons, maar zonder Carrara. Wat hebben we moeten rijden zeg, om hem terug te brengen. Ik heb zelf geen uitslagen gereden, omdat ik me tot in de finale heb leeggereden en daarna liet uitbollen. Ik ging er ook niet naartoe om voorin te rijden. Het was bedoeld om er na mijn rustperiode weer lekker in te komen.”

Het is op zich ook wel weer goed geweest, vindt hij, als voorbereiding op de Ronde van België, die hij toch nog gaat rijden. ,,Ik voelde elke dat dat ik beter ging rijden. Ik was natuurlijk niet zo super als in mijn laatste klassieker in Keulen. Van al die klassiekers, na een periode van rust, gelijk een etappekoers rijden, is best behoorlijk zwaar. Zeker als je dan ook nog elke dag vol aan de bak moet omdat er een ploegmaat aan kop staat. Het is gelukkig niet voor niets geweest. Matteo heeft na een paar hectische dagen de koers met één seconde voorsprong gewonnen.”

Zondagavond keerde Johnny terug uit de Franse rittenkoers. Woensdag gaat hij van start in de Ronde van België, die eigenlijk niet op zijn programma stond. ,,Ik zou de Ronde van Luxemburg rijden, maar Hilaire (de ploegleider) heeft het een beetje omgegooid. En daar was ik het eigenlijk ook wel mee eens. Ik ga nu de Ronde van België doen, de koers in Gullegem, de Delta Tour Zeeland, Gippingen in Zwitserland en de Route du Sud, onder andere met de Tourmalet erin. Hilaire zegt: dan kan ik je op dat terrein eens zien met het oog op de Vuelta.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel

Geef een reactie

