Johnny Hoogerland: nooit zo’n hongerklop gehad

Frits Bakker

HERSELE – Met een voor zijn doen voortreffelijke tijdrit sloot Johnny Hoogerland vanmiddag de Ronde van België af, die zijn ploeg twee ritzeges van de Sloveen Borut Bozic had opgeleverd. Zelf werd de Zeeuwse profrenner 33e in de eindstand op achttien minuten van eindwinnaar Lars Boom. ,,Die heeft een prachtige prestatie geleverd”, sprak Hoogerland vol bewondering.

Johnny Hoogerland wordt geïnterviewd voor de Ronde van België. Foto Karen Overberghe

Johnny Hoogerland wordt geïnterviewd voor de Ronde van België. Foto Karen Overberghe

 

Zijn tweede meerdaagse ronde na een periode van rust heeft de groeiende vorm bevestigd. Johnny: ,,Ik had nog veel korter in het klassement kunnen eindigen als het zaterdag in de etappe door de Ardennen niet mis was gegaan. Vanaf het begin heb ik voorin gereden, twee keer in een kopgroepje en ik voelde me heel goed. Het ging ook nog lekker op de Redoute, maar op de volgende helling miste ik mijn etenszakje. Stom natuurlijk. Maar daarna kreeg ik een hongerklop die ik nooit heb meegemaakt. Op twintig kilometer verloor ik zestien minuten. Ik heb tien kilometer aan een politiemotor gehangen, ik was héélemaal kapot.”

Hoogerland kon niettemin terugkijken op een goed optreden. ,,Voor Bozic hebben we hard gewerkt, hij heeft het in de tweede en derde etappe ook goed afgemaakt.” Daarnaast kon hij de benen op de slotdag nog eens testen in de race tegen de klok. ,,Het was pas mijn tweede tijdrit van dit seizoen, maar ik voelde dat ik power had.”

Morgen rijdt Hoogerland de kermiskoers in Gullegem, zaterdag reist hij naar Zwitserland af om zondag de GP Aragau Gippingen te rijden. ,,Het moet nu langzamerhand terugkomen, de goede vorm. Ik ga deze maand nog naar de Route du Sud, de Delta Tour Zeeland en ga maar eens lekker pieken naar het NK op 28 juni, denk ik.  

Zijn eerste vraag toen hij in de auto richting huis stapte was: ,,Ben je zaterdag bij de crematie van Niek Rentmeester geweest? Goh, dat zal wat geweest zijn, zeg. Als ik niet in de Ronde van België had gereden, was ik er zeker ook naar toegegaan.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel

Geef een reactie

