Ik ga mijn eigen ploeg beginnen

Kunnen we ook over de kleur van de fietsen en de volgauto's beslissen.

Kunnen we ook over de kleur van de fietsen en de volgauto's beslissen.

door René Schrier

Ik ga een eigen wielerploeg beginnen. Nee het is geen grap. De lezers van dit blog mogen het het eerst weten. Ik heb er wel nog 40.000 andere wielergekken voor nodig, maar dat moet een fluitje van een cent zijn. Ik vernam voor het eerst over de mogelijkheden in een artikel in het inmiddels opgeheven blad de Pers. Ik hoop niet dat dat een slecht voorteken is. Wielrenners zijn namelijk een beetje bijgelovig. De kosten vallen reuze mee. Niet meer dan 55 euro per persoon per jaar. Zo stel je een wielerploeg samen die een groter budget heeft dan bijvoorbeeld Skil-Shimano, dat dit jaar de Tour de France rijdt.

Het idee komt van Menno Schermer die iets soortgelijks van plan is met de aankoop van een Nederlandse voetbalploeg. Hij heeft het idee weer van de Engelse ploeg Ebbsfleet United. Ook in andere landen bestaat het concept, maar met wisselend succes blijkt uit het stuk in de Pers: ‘Zo zijn ze in Italië heel klein begonnen, met slechts 1700 leden. En bij de Israëlische club Hapoel Kryat Shalom is de invloed van de fans juist weer heel groot. Te groot, wat ons betreft. Ze beslissen over de opstelling en zelfs tijdens de wedstrijd staan ze in contact met de coach, die met een laptop langs de zijlijn zit. Zo gebeurde het dat supporters van de tegenpartij zich voorafgaand aan een duel hadden ingekocht en vervolgens de sterspeler van Hapoel van het veld ‘stemden’.’

Voor de Nederlandse wielrennerij wordt aan een wat andere opzet gedacht. Daar is het Marc Frencken van CrowdRider die het initiatief heeft opgepakt. Volgens hem is dit concept in de wielrennerij efficiënter dan in de voetbal. Je hebt bijvoorbeeld geen eigen stadium nodig. Hij wil geen bijrol in een of andere divisie spelen maar meteen meedoen met de grote wedstrijden.

In de Pers legde hij het idee uit: ‘Het concept: eerst 40.000 aspirant-leden trekken. Niemand betaalt een cent. Het moet eerst duidelijk zijn dat er iets staat. Het is een beetje het verhaal van de kip en het ei: als er niks staat, dan komen er geen leden. Maar als je geen leden hebt, dan wordt het ook niks. Vandaar die tussenstap met aspirant-leden. Vier weken nadat de website de lucht in was gegaan, stonden we al op 156 leden. Er wordt gewerkt aan vertalingen in het Frans, Italiaans, Spaans, Pools, Russisch en Chinees. Ik ben ervan overtuigd dat die 40.000 haalbaar zijn als het balletje begint te rollen. Zodra dat gebeurt, ga ik de volgende stap maken. Bankrekeningen openen, de vereniging registeren, het beslissingsproces op poten zetten.’

‘Voor vijfenvijftig euro koop je straks één stem. Meer dan één stem krijgt niemand. Ik wil voorkomen dat er een groot bedrijf komt dat alles opkoopt. Het budget van de ploeg wordt voor de helft opgehoest door de leden, voor de andere helft door sponsors. Maar de leden zijn altijd goed voor 51 procent van de inspraak. Ik denk dat er genoeg sponsors te interesseren zijn. Ik heb contact gezocht met de producent van het wielerspel Pro Cycling Manager, maar ik denk dat het concept van CrowdRiders vooral heel aantrekkelijk is voor crowd sourcing-bedrijven. Voorbeeld? Wikipedia. Ik heb geen idee of ze geld hebben, maar zulke ondernemingen passen perfect bij een wielerploeg die wordt geleid door 40.000 internetleden.’

‘Over de invulling van de ploeg heb ik nog niet al te veel nagedacht. Dat is straks aan de leden. Die kiezen de ploegleider en de renners. Hoe? Simpel. Door te stemmen. Dat levert een lijst met renners op. Wie de meeste stemmen krijgt, die benaderen we. Wil hij niet, dan stappen we naar de volgende. Net zo lang tot we een renner kunnen contracteren die wil, en die we kunnen betalen.’

De vraag is waarom particulieren als ik daaraan mee zouden willen doen. Van bedrijven kun je je zoiets nog voorstellen. Die willen reclame voor hun merk of product. Maar ik als eenvoudige wielerliefhebber, wat moet ik daarmee? Daar is ook over nagedacht; je kunt meestemmen over je eigen wielerploeg tot en met de kleuren van de shirten,  je krijgt inside informatie over het team via een website en dergelijke, je mag naar regelmatige team evenementen en meerijden met de coureurs van het team op ledendagen die verspreid over de hele wereld worden  gehouden en je kunt meestemmen over de samenstelling van de teams die aan de verschillende koersen meedoen.

Ik moet het allemaal nog zien. Maar het idee bevalt me wel. De boel eens wat opschudden staat me wel aan. En je naam op zo’n teambus, daar doe je het toch eigenlijk allemaal voor.

3 reacties

Opgeslagen onder Wielersfeer

3 Reacties op “Ik ga mijn eigen ploeg beginnen

  1. Wereldwijd moeten 40000 leden wel lukken, maar voor alleen Nederland heb ik mijn twijfels. Wielrennen is immers een veel toegankelijkere sport dan voetbal, waardoor fans sneller tevreden zullen zijn en minder gauw zullen instappen dan bij voetbal, waarbij de afstand tot het team en speelveld veel groter is. Ik kan me voorstellen dat fans nu tevreden zijn omdat de benaderbaarheid van renners groot is, en je met bijna alle coureurs wel een praatje kan maken als je wil. Da’s ook een soort indirecte invloed. Daarom denk ik dat dit concept in het voetbal succesvoller zal zijn. Maar het zou best een succes kunnen worden, proberen kan natuurlijk altijd.

  2. Arno

    Je naam op de bus? Hoe groot is de bus dan? 40.000 leden is 40.000 namen ;-)

    Voor de rest, ach leuk idee, werk eerst maar eens verder uit.

    • rschrier

      Die vraag wordt beantwoord op de website die ik in in het blog heb genoemd. Hoe groot wordt de bus, of hoe klein de naam?

Geef een reactie

