Zeeuwse koersen in Franse pers

 door René Schrier

 Als ik in Zeeland eens naar een koers(je) gaat kijken, vraag ik me wel eens af voor wie ze het allemaal doen. In Zeeland heb je nog aardig wat wielerliefhebbers. Al trekt de ene koers meer belangstelling dan de andere. Dan heb je natuurlijk de deelnemers. Bijvoorbeeld jonge renners die via plaatselijke koersen hogerop willen komen. Je hebt de sponsoren en als laatste de organisatie. Al ga ik er van uit dat die die koersen niet voor zichzelf of hun eigen lol organiseren.

Talenten als Taylor Phinney starten gewoon in Goes.

Talenten als Taylor Phinney starten gewoon in Goes.

Daar staat tegenover dat wielerkoersen ook heel wat overhoop halen. Wegen worden afgesloten, allerlei zaken zijn minder makkelijk bereikbaar. Zeker als je niks met de wielrennerij hebt, kan dat lastig zijn en in sommige gevallen zelfs irritatie opleveren. We zien dat nu ook weer met de reacties op een mogelijke komst van de Tour de France en Giro pelotons op zondag door Zeeland.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik stond de kijken van de deelname aan de ZLM Tour dit voorjaar in Zeeland. Daar stonden ploegen uit Nieuw-Zeeland, Amerika en uit heel west- en oost-Europa. Dan heeft dat toch wel enig belang. Zeker als je je realiseert dat sommige van die jonge gasten die op 18 april in Goes vertrokken, binnen afzienbare tijd grote namen op het internationale wielerpodium zullen zijn. Kennelijk vinden de wielerbonden in die landen het belangrijk genoeg om hun ploegen naar Zeeland te sturen.

Dat koersen op plaatselijk niveau steeg nog meer in mijn achting toen ik van de week het blad La France Cycliste doorbladerde. Het is het officiële orgaan van de Franse ‘Fédération de Cyclisme’.

Daar stond dus de uitslag van de ZLM Tour in Zeeland in. En een flink verslag van de 26-ste Omloop van Borsele voor dames junioren met een foto van het Franse team. Nu weet ik wel die koersen tellen mee voor een internationaal klassement. Maar het zegt toch wel iets  over het belang van die Zeeuwse ritten. Tot in Frankrijk willen ze weten wat hun jonge landgenoten in Zeeland hebben gedaan. Misschien iets om over na te denken als je je weer eens staat op te winden voor een wegafzetting. Maar, ja de mensen die dat doen lezen dit blog toch niet. En de mensen die dit wel lezen, die amuseren zich en gaan naar de koers kijken.

 

Zo staat de Omloop van Borsele in de Franse wielerpers.

Zo staat de Omloop van Borsele in de Franse wielerpers.

3 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Junioren en nieuwelingen, Ronde van Italie in Zeeland, Tour de France

3 Reacties op “Zeeuwse koersen in Franse pers

  1. René Schrier

    De Fransen zijn nogal tevreden over de prestaties van hun junior dames in de Omloop van Borsele. Want ik schreef er gisteren al een stukje over in dit wielerblog en ik zag daarna in het nieuwste nummer van het toonaangevende Vélo magazine alweer dezelfde foto die nu paginagroot werd afgebeeld. De Fransen putten hoop uit de prestaties van hun junior dames in Borsele voor de toekomst.
    Overigens was de rest van het magazine vooral gewijd aan de tour. Daarom wil ik jullie de prognostiek niet onthouden die het blad aan 10 ‘deskundigen’ ontleend voor de komende tour. Geel: Alberto Contador, wit: Andy Schleck. Bolletjes Contador en punten: Mark Cavendish. Niet echt een verrassende voorspelling. Maar goed, het is duidelijk de Tour de France komt er aan.

  2. Ontzettend veel dank voor het plaatsen van deze blog! Als organisatie lees je dit soort stukken en weet je zelfs niet eens van het bestaan van deze artikels.

    Rene, bedankt!

  3. rschrier

    Graag gedaan Mark. Als het even kan neem ik de twee artikelen wel voor je mee.
    Groeten,
    René

Geef een reactie

