Maandag terug, op naar de Delta Tour

Frits Bakker

STRASBOURG – Ik had me moeten verontschuldigen, want ik heb het wielernieuws deze week alleen vanaf de zijlijn kunnen volgen. Voor een Franse tv-maatschappij, die biljartreportages verzorgt voor Eurosport en voor de eigen site (Kozoom.fr), volg ik tot en met zondag de Europacup driebanden in Strasbourg, onder meer met de Nederlandse kampioen, het team met Dick Jaspers, Torbjörn Blomdahl, Martin Horn en Jean van Erp.

We moeten het dus wel toegeven: het is wat stiller geweest dan anders op dit weblog, ook al omdat collega René Schrier vakantie viert in het zuiden van Frankrijk. Maar gelukkig vindt hij af en toe een vrij uurtje om vanaf zijn tweede thuis wat bevindingen door te sturen. Dat komt goed uit, want ik zit al vier dagen op de rand van het biljart.

Dick Jaspers is favoriet voor het winnen van de Europacup. foto Frits Bakker

Dick Jaspers is favoriet voor het winnen van de Europacup. foto Frits Bakker

Het is mijn tweede hobby, na wielrennen, dus vind ik het ook leuk om te doen. Toch zal ik blij zijn dat ik na die soms wel wat duffe sfeer in de biljartarena van Strasbourg volgende week weer de vrije natuur in kan duiken om de belangrijkste koers voor Zeeland drie dagen te volgen. De Delta Tour komt eraan, dat geeft een heerlijk gevoel. Ik kon donderdag niet op de persconferentie zijn, maar heb begrepen dat alles op organisatorisch en sportief gebied in de steigers staat. Dus laat ze maar komen, de Petacchi’s, de Van Hummels, de Hoogerlands en al die toprenners die naar de Zeeuwse driedaagse komen.

 

Ik volg het natuurlijk wel vanaf mijn adres hier. Zo zie ik net dat Lars Boom de Nacht van Hengelo heeft gewonnen en stel ik vast dat die jongen een enorme progressie op de weg aan het maken is. Ik lees dat de Belg Kevin de Jonghe de eerste etappe in de Münsterland Tour voor junioren heeft gewonnen voor Tijmen Esing, dat Gijs van Hoecke, een groot talent uit Vlaanderen vijfde is geworden en Jasper Bovenhuis, de tweevoudige winnaar van de Juniorendriedaagse in Axel was zevende.

Danilo di Luca wil ook de Vuelta rijden, Andy Schleck won gisteren de etappe in de Ronde van Luxemburg, Lance Armstrong heeft er een zoontje (Max) bijgekregen en de Ronde van de Achterhoek is afgelast, om zo maar eens wat te noemen. Johnny Hoogerland rijdt de GP van Gippingen in Zwitserland dit weekeinde. Hij vroeg of ik nog even langskwam, omdat het niet zo ver weg is. Dat gaat me niet lukken, vrees ik, met al dat biljartgeweld.

Maar het belangrijkste, voor ons Zeeuwen, is dat we vrijdag de Delta Tour ingaan voor drie dagen. En dat er zaterdag een paar duizend mensen (onder wie ikzelf voor de 120 kilometer) aan de start staan voor de Delta toertocht. Ik verheug me nu al, terwijl in het sjieke Agipi auditorium de biljartballen me om de oren vliegen. Vive le vélo.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Delta Toertocht, Toeren en trimmen, Wielersfeer

Geef een reactie

