Het was al druk op de Mont Ventoux

berg

door René Schrier

Ze stonden er weer hoor. De campers, de mensen met de vlaggen van allerlei landen. En vooral de niet aflatende stroom van fietstoeristen, trimmers en mensen die beter thuis hadden kunnen blijven. Allemaal waren ze met de fiets de Mont Ventoux opgekomen ter gelegenheid van de aankomst van de vijfde etappe van het Criterium du Dauphiné Libéré.

 De kale berg, de Reus van de Provence.of zoals l’Equipe hem in het nieuwste boek noemt, de Sommet de la Folie. Ik ga het er in de loop van de komende weken nog een aantal keren over hebben en om die reden was ik er gisteren een kijkje gaan nemen. Op de dag dat het peloton voor de tweede keer (eerder al Parijs-Nice van een andere kant) over de berg heen werd gejaagd. Donderdag vanuit Bedoin naar boven net zoals het later dit jaar nog een keer in de Tour de France gebeurt.

De campertjes stonden er weer.

De campertjes stonden er weer.

Het was heerlijk. De gebruikelijke taferelen die aan een Tour-etappe doen denken. Maar met één verschil. Er was plaats voor iedereen. Bij de Tour moet je tegenwoordig ongeveer drie dagen van te voren je camper al neerzetten. Nu was er volop plaats. Terwijl het op de berg en ook in het bos best druk was. Overal stonden mensen. De bekende beelden, maar er kon altijd wel iemand bij. Om het middaguur zat iedereen te picknicken. Daar doe je het toch voor. Niet de stress van de Tour, maar wel hetzelfde sfeertje.

Ik zag de dat een schoolklasjes in de berm geposteerd werden en juichten voor iedere auto die langsreed. Ik zag de Rabo-renners bij het verlaten van Bedoin dapper op kop rijden van het peloton, ik zag de mensen opgewonden naar de helikopter wijzen en zag volwassen mensen met petjes van Skoda en Credit Agricol op hun hoofd. Heerlijk toch.

Ik heb lekker zitten lunchen in restaurant Le Guintrand in de buurt van Bedoin. Daar kwamen al al die fietsers voorbij op weg naar de top. En dan zag je al: die gaat het halen en die niet. Ik heb mijn karafje rosé tot de laatste druppel uitgedronken. Ik zat daar prima. En wie gewonnen heeft lees je in de krant. Een Pool die als eerste de Mont Ventoux oprijdt. Het moet niet gekker worden.

Het schoolklasje in de berm klapt voor iedere auto die voorbijkomt.

Het schoolklasje in de berm klapt voor iedere auto die voorbijkomt.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Tour de France, Wielersfeer

Geef een reactie

