Tevreden over eerste kennismaking met de cols in Route du Sud

Frits Bakker

In de aanloop naar het NK op de weg en al in verre voorbereiding op een eventuele start in de Ronde van Spanje rijdt Johnny Hoogerland vanaf vandaag tot en met maandag in Frankrijk de Route du Sud. Met de ploeg van Vacansoleil is het een test voor de grotere wedstrijden. De vijfdaagse koers, die vandaag van start ging met een etappe Pau-Pau over 143 kilometer, is vooral een klimkoers.

We volgen Johnny door middel van een dagboekje waarin hij zelf elke dag zijn bevindingen weergeeft.

Johnny (4) in RVBelgie van Karen

Dag 1. Pau-Pau, 143 kilometer.

,,Vandaag in de eerste etappe moesten we twee cols verteren, de Col du Soulor, die we na vijftig kilometer kregen en de Col de Bordères na 79 kilometer. In het begin reden er zes man weg, waar ik eigenlijk bij had moeten zitten. Maar ja, helaas miste ik die slag.

Hilaire, de ploegleider, was er niet echt tevreden mee, want niemand van ons zat er bij. Na zo’n veertig kilometer begon de beklimming van de Soulor, de vluchters hadden toen al bijna 14 minuten voorsprong! Er werd echt heel hard naar boven gereden op de klim, die constant een stijging had van 7, 9 procent. Ik moest er een kilometer of vier van de top af, maar toen waren er nog maar een man of vijftien over. Ik kon toen goed mijn eigen tempo blijven rijden en kwam in een tweede groepje boven op een kleine minuut van de eersten.

In de afdaling kregen we het gaat niet dicht, maar op de col daarna van een kleine vijf  kilometer reden we terug naar de eersten, waardoor we met een kleine dertig man overbleven. De leiders hadden twee man verloren en waren nu nog met zes, maar hadden nog wel negen minuten voorsprong. En we moesten nog maar zeventig kilometer.

Er kwamen nog wat mannen terug, waardoor we dus met een man of  vijftig, zestig achter de koplopers gingen rijden. Ik heb samen met Serey Lagutin, m’n ploegmaat, en met wat mannen van Agritubel en Bbox flink op kop gereden, maar we kregen het niet meer dicht. Het gat was op de finish nog een kleine twee minuten.

Niclas Rousseau van AG2R won de etappe, voor Fumiyuki Beppo van Skill en Yann Pivois van BSC. Marco Marcato van onze ploeg won de sprint van het peloton op 1.58 en werd vijfde. Zelf werd ik nog twaalfde.

Ik ben er zeer tevreden mee, want ik kon echt lang mee bergop. En dat voor mn eerste kennismaking met de cols. Ben dus tevreden en kijk uit naar de dag van morgen met de ‘Tourmalet. Die rit is 143 kilometer lang.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel

Geef een reactie

