Raboploeg verder met zeven rensters

Frits Bakker

MIDDELBURG – Hoe zou het toch met Sonja Boogaard zijn? Die vraag gonsde gisteravond heel de etappe van de Raboster Zeeuwsche Eilanden door de ploegleidersauto van Fonny Kint. We hadden haar achtergelaten na zo’n twintig kilometer koers, vlak voor de brug van Kats, waar ze een vallende renster voor haar niet had kunnen ontwijken. En ze lag er in de graskant bij alsof ze iets gebroken had.

Sonja Boogaard, 36, uit Middelburg, is bezig aan haar eerste jaar met wedstrijden rijden op de racefiets. Haar moeder Nel uit Grijpskerke had voor de start nog zo trots over haar gesproken. Sonja is gaan fietsen door haar vriendje, Robbert van Meegen. En ze vindt het zó leuk om te doen”, vertelde ze.

Raboforce meiden

De Raboster eindigde voor de debutante in de ziekenwagen, waarmee ze naar het Oosterscheldeziekenhuis werd vervoerd. Daar werd een breuk vastgesteld van het sleutelbeen. Vandaag gaat de Rabo-equipe verder met zeven rensters in de slotetappe van de Ster.

Ina-Yoko Teutenberg van het Team Columbia Highroad nam gisteravond de gele leiderstrui over van haar ploeggenote Linda Melanie Villumsen, die de proloog had gewonnen. De gele brigade, met maar vijf rensters in koers, was gisteravond ook nadrukkelijk de beste in de jachten op twee ontsnapte rensters in de slotfase. Lucinda Brand ging er in de aanloop naar Westkapelle alleen vandoor, nam drie minuten voorsprong, maar werd onder impuls van de Highroad-meiden snel weer ingerekend. En Iris Slappendel van Flexpoint reed ook een solo onderweg naar de eindsprint in Vlissingen.

Suzanne de Goede, van Nurnberger Versicherung, toonde zich in de eindsprint de snelste voor de Duitse Ina-Yoko Teutenberg en de Australische Chloe Hosking. Drie Zeeuwse meiden reden keurig mee in de kopgroep. Agnieta Francke van DSB werd 36e in de eindsprint, Anne Eversdijk 53e en Baukje Doedee 56e.

Vandaag wordt de etappe Westkapelle-Westkapelle over 134 kilometer gereden met doorkomsten in Aagtekerke, Vrouwenpolder, Zierikzee, Geersdijk, Kamperland en weer Vrouwenpolder en Aagtekerke naar Westkapelle.

Op de foto Renske Doedee voor de proloog op vrijdag. foto Edwin van ’t Westeinde.

6 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Dameswielrennen, Raboster Zeeuwsche Eilanden

6 Reacties op “Raboploeg verder met zeven rensters

  1. Wat ik niet begrijp is : deze blog gaat voornamelijk over Sonja Boogaard van de Rabo Lady Force , maar er is een foto van een andere renster van deze ploeg geplaatst.
    En dat het niet Sonja Boogaard is, weet ik 100 % zeker, want ik heb de foto zelf gemaakt.

    • fbakker

      Edwin, was als sfeerverhaal bedoeld van de etappe, dat er zoiets met Sonja is gebeurd, kon ik vooraf nog niet voorzien toen ik de fotograaf instructie gaf om een sfeerfoto te maken. Vandaar.

  2. Ik ben het wel met Edwin eens, Renske Doedee is de renster op de foto, maar er wordt in deze blog met geen woord gerept over haar, maar dit artikel gaat hoofdzakelijk over de ongelukkig gevallen Sonja Boogaard. Dit lijkt mij dan ook meer op dat hier daadwerkelijk de plank finaal is mis geslagen.

    Ook is het jammer dat de fotobron Edwin van het Westeinde weer eens niet bij de foto is geplaatst. Dit is een kleine moeite. En als je de foto van de Rabo Lady Force site heb geplukt is dit geen excuus. Daar staat namelijk wel netjes de fotobron bij de foto’s vermeld zoals dit hoort.

    Verder rest mij nog Sonja beterschap te wensen en dat ze weer snel haar plaats in het peloton mag innemen.

    • fbakker

      Anco. Het is helemaal niet mijn bedoeling geweest om bij het verhaal speciaal een foto van Sonja Boogaard te plaatsen. Ik heb van de site van Raboster geprobeerd de collage van drie foto’s bij het artikel te plaatsen. Dat is niet gelukt, omdat het drie aparte foto’s waren. Verder was het gewoon als een sfeerverhaaltje bedoeld, zoals ook het artikel in de PZC van zaterdag. Daar heb ik voor de koers een sfeerfoto laten maken, maar kon ik niet van tevoren weten dat het verhaal voor een groot deel over Sona zou gaan. Dus het is een detail dat volgens mij te verwaarlozen is. Wat de foto’s van Edwin betreft, ik probeer er altijd zijn naam bij te zetten. Als dat een keer niet is gebeurd, excuus ervoor. En net als jij hoop ik dat Sonja snel terugkeert.
      Frits

  3. Hallo allen,

    het is al bij al een verhaal geworden waar wij van Rabo Lady Force veel positieve reacties op hebben gekregen. Dat het noodlot ervoor zorgde dat Sonja ongewild een hoofdrol kreeg is jammer maar het is niet anders. Ik kan wel melden dat Sonja vol goede moed alweer uitkijkt om terug op de fiets te keren, maar het herstel zal nog wel enkele weken in beslag nemen.

    groet Fonny Kint

    • fbakker

      Ik wil je ook nog even hartstikke bedanken voor alle medewerking, Fonny. Vond het leuk om eens dicht op de koers te zitten en te kijken wat zo’n ploegleider allemaal moet doen voor zijn rensters.

Geef een reactie

