Johnny levert topprestatie in de Pyreneeëncols

Frits Bakker

MIDDELBURG – Het was een beetje rennen en vliegen voor Johnny Hoogerland, vanmiddag na de laatste etappe in de Route du Sud. De Zeeuwse renner, die voor ons weblog een dagboek bijhoudt, had na de rit alleen even tijd om met zijn vriendin te bellen en moest daarna zo snel mogelijk naar het vliegveld. Vanavond rond acht uur steeg hij op, twee uurtjes later keert hij terug in Nederland.

Johnny eindigde vandaag in de laatste etappe van de klimkoers op een mooie 25e plaats op 25 seconden van de Belgische ritwinnaar Johan Mombaerts van Auber 93, die in de laatste kilometers was ontsnapt. Nicolas Jalabert werd tweede, Johnny’s ploeggenoot Marco Marcato derde.

Het eindklassement in de Route du Sud ging naar de Pool Przemyslav Niemiec, die Julien Loubet 1.51 voorbleef en Giampolo Caruso 1.59. De beste renner van Vacansoleil was Sergey Lagutin op de zesde plaats, Johnny werd zeventiende in de eindstand op 9.03, Matteo Carrara, de klassementsrenner van Vacansoleil werd 21e op 14.23.

Johnny heeft in zijn eerste kennismaking met het hooggebergte een topprestatie geleverd in de Pyreneeëncols. Daarover vertelt hij op deze laatste dag van de ronde. Het dagboekje van vandaag is vooral te danken aan zijn vriendin Ilse, die Johnny uitgebreid heeft ‘geïnterviewd’ over zijn ervaringen in de Route du Sud.

Ilse vertelde vanmorgen vroeg: ,,Ik verwacht dat Johnny vanavond gelijk weg is naar de etappe, daarom heb ik alvast wat voorwerk gedaan. Want zelf kan hij vanavond geen dagboekje meer schrijven.”

Ilse: ,,We zijn gisteravond uitgebreid aan het skypen geweest, dat doen we meestal wel lang s’avonds in het hotel, totdat een kamergenoot er genoeg van krijgt of dat het bedtijd is… Ik heb hem gevraagd om alvast op een belangrijke vraag antwoord te geven. Hoe heeft Johnny de eerste grote kennismaking met de grote cols tussen de profs ervaren?

,,Zwaar”, vertelde hij Ilse. ,,Ik ben helemaal gaar, maar gelukkig herstel ik wel goed. Normaal ben ik gewend om maar vijf minuten in het rood te gaan, nu zijn de klimmen zo lang dat je een uur in het rood rijdt en dat is toch even heel andere koek dan ik gewend ben. Zo reden we gisteren door een heel mooi landschap, naar het schijnt, maar ik heb er werkelijk niks van gezien.”

Ilse: ,,Johnny heeft zich super voorbereid door eerst het parkoers te bekijken op internet en daarna alle bergen die hij op moest rijden op te zoeken en te ontleden. Hij liet me de cols tot in de details zien in al zijn enthousiamse. En hij vertelde er van alles over. Moet je hier kijken, zei hij dan, negen procent, zo veel kilometer en dan weer een stuk vlak… Oh, deze dag is niet zo zwaar, enzovoort. Mij zegt het allemaal niet zoveel, maar dan werd er weer een filmpje opgezet van de weg op die berg…”

Ilse: ,,O ja, bedenk me opeens dat hij me gisteren belde op weg naar de koers. Ilse, zei hij, we zijn op weg, ik zie de bergen voor me en het schiet nu al meteen in mijn benen. Hij deed het met een knipoog naar Hilaire, de ploegleider, maar het was om aan te geven hoe zwaar het is. Alleen het idee al om te gaan starten en te voelen dat je benen vol lopen. Kun je nagaan als je er werkelijk op moet rijden en ook nog eens, zoals gisteren de hele dag in de aanval gaat rijden.”

,,De sfeer in de ploeg is gelukkig heel goed”, heeft hij me verteld. ,,Dat helpt hem mentaal enorm, want van al dat afzien word je humeur er niet beter op. Eerlijk gezged praten we (via skype of msns) nooit zo over de koers, dus dat ik er gisteren zo op doorging was al uitzonderlijk.”

Ilse vindt het een goed idee om het laatste deel van het dagboek morgen (maandag) op te tekenen, omdat Johnny meteen na de koers terugvliegt. ,,Het zou mooi zijn om het morgen nog even compleet te maken.”

Groeten, Johnny en Ilse

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Johnny Hoogerland

Geef een reactie

