Dagboek van Nick Nieuwdorp voor NK in Limburg

Frits Bakker

YERSEKE – Het Nederlands kampioenschap wielrennen op de weg voor profs, beloften en vrouwen wordt zaterdag en zondag in het Limburgse land gereden. De Zeeuwse renners zijn er goed vertegenwoordig met Johnny Hoogerland en Hans Dekkers bij de profs, Nick Nieuwdorp, Ferdinand Boogaard en Alex Gresnigt bij de beloften en Anne Eversdijk, Agnieta Francke, Baukje en Renske Doedee bij de dames.

 

Nick Nieuwdorp, in voorbereiding op het NK op de weg van zaterdag.

Nick Nieuwdorp, in voorbereiding op het NK op de weg van zaterdag.

 

Johnny Hoogerland heeft zich vorige week in Frankrijk intensief voorbereid in een rittenkoers met zware cols. Nick Nieuwdorp reed met zijn ploeg Van Hemert groep ook een meerdaagse wedstrijd, zo’n vierhonderd kilometer onder Parijs. Hij maakte er voor het eerst kennis met een klimparkoers dat vooral de eerste drie dagen slopend was.

We gaan met het weblog van het ene dagboek over in het andere. Johnny heeft ons in de afgelopen dagen een prachtig kijkje gegeven in zijn belevenissen in Frankrijk. Nick Nieuwdorp – en wellicht ook een paar andere Zeeuwen die naar het NK gaan – doen dat in de komende dagen ook, maar dan over de voorbereiding op het NK.

Als eerste vandaag: Nick Nieuwdorp, vorig jaar goed voor negen overwinningen als junior, nu bezig aan een voortreffelijk eerste jaar als belofte.

,,Als ik zie wat ik vanaf woensdag in Frankrijk heb gereden, dan stelt Limburg eigenlijk niets meer voor. Zo zou je het kunnen zeggen, maar zo denk ik er natuurlijk niet over, want het NK zal een harde koers en niet minder zwaar zijn. Toch kijk ik er met veel vertrouwen naar uit, omdat ik een mooie week achter de rug heb.”

,,We reden de koers met onze club, waarvan de Zweed Johan Landström met een zeventiende plaats de beste was in het eindklassement. Ik kon de eerste twee dagen, met in elke etappe wel een stuk of tien, twaalf klimmetjes, goed mee. Maar het was een gekke koers. De beste Franse ploegen stonden aan de start, allemaal niveau 1-teams. En die Fransen demarreerden om de beurt.”

,,Op de eerste dag was de finish bergop en werd ik 33e, op de tweede dag viel het in veel groepen en werd ik 38e. Alleen de derde dag was te zwaar voor me. Het was een etappe van 160 kilometer en na 110 moest ik op een zware klim lossen. Ik moest de groep laten rijden en ben in de bus op zo’n twintig minuten geëindigd. Op de laatste dag ging het in het begin ook nog minder, maar viel ik erdoor. Het werd een massaspring waarin ik als vijfde eindigde.”

Voor het NK heb ik mijn voorbereiding al in mijn hoofd. Vandaag ga ik een uurtje losrijden, morgen moet ik heel de dag naar school en neem ik rust. Voor woensdag heb ik een training van een uurtje of drie gepland, donderdag nog anderhalf uur en vrijdag rust. Dan moet ik er klaar voor zijn om zaterdag een goed NK te rijden.”

Nick Nieuwdorp

Het NK op de weg wordt gehouden in Heerlen/Landgraaf. Voor de vrouwen (117 kilometer) is de start zaterdag om 9 uur, de beloften (164 km) starten om 13.30 uur. De profs rijden zondag 210 kilometer en worden om 12 uur weggeschoten.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Jonge talenten, Nick Nieuwdorp

Geef een reactie

