Hoe kijkt Nick Nieuwdorp tegen het NK aan

Frits Bakker

YERSEKE – De achttienjarige Nick Nieuwdorp uit Yerseke heeft zich in zijn eerste jaar als eliterenner al aardig in de kijker gereden. Zijn mooiste resultaat was de overwinning in de Altena Bieschbosch Ronde op 15 april, waarin hij na vijftien kilometer al meesprong in een groep met 23 renners en de eindsprint won van de overgebleven vier renners.

Nick Nieuwdorp in actie in de Delta Tour. foto Edwin van 't Westeinde

Nick Nieuwdorp in actie in de Delta Tour. foto Edwin van 't Westeinde

Door dat resultaat en zijn optredens in de wedstrijden daarna kreeg hij onder meer een uitnodiging om met een selectieploeg mee te rijden in de Delta Tour Zeeland, een avontuur temidden van gelouterde profrenners.

We volgen Nick Nieuwdorp deze week – als het even kan dagelijks – in een soort dagboekje op weg naar het NK, dat zaterdag en zondag in Limburg wordt gereden.

Vandaag deel 2 van dat dagboek.

,,Ik heb vandaag een uurtje losgereden, omdat de etappekoers van vorige week in Frankrijk nog in de benen zit. En vanavond ben ik in Noordwijk, waar de Noordwijk Classic voor vrouwen wordt gereden. Mijn vriendin Birgit Lavrijssen rijdt erin mee.”

,,Morgen ga ik wat meer kilometers maken. Ik denk dat ik mee ga doen aan de zomeravondcompetitie en nog wat bijtrain. Daarna donderdag nog twee uurtjes, dan moet het genoeg zijn. Vrijdag vertrek ik met mijn vader en moeder naar Limburg. De jongens van de ploeg hebben met een stuk of negen man een huisje gehuurd, dat waren ze tenminste van plan, zo hoorde ik in Frankrijk. Mijn vader had al iets gehuurd, dus ik blijf daar twee dagen.”

,,Wat we met de ploeg precies gaan doen, weet ik nog niet. Ik denk dat we vrijdagmorgen bij elkaar komen en daarna het rondje gaan rijden waar we zaterdagmiddag het NK rijden. Het is een rondje van veel draaien en keren, met een klimmetje van achthonderd meter en één van anderhalve kilometer.”

,,Van onze ploeg is Marc Goos daar sterk in, hij kan goed omhoog, maar is niet zo snel. En ook de tweeling Jaron en Johnny van Diermen rijden goed op dit moment en kunnen op dit parkoers goed uit de voeten. Ik kan het zelf ook wel aan, denk ik, na al dat klimwerk van vorige week. We zullen het wel zien, de ploeg zal wel rijden voor de beste in de koers. Zo’n NK is trouwens altijd heel vreemd, bijna niet te voorspellen. Vaak komen er jongens naar voren, die eigenlijk niet goed zijn, maar op die dag ineens in topvorm zijn.”

,,Wij rijden met de ploeg op Ridley-fietsen met Durace materiaal erop. En voor mij maken ze gelukkig een uitzondering, ik mag op de wielen van mezelf rijden, terwijl de rest op de wielen van de ploeg rijdt.”

,,De concurrentie komt natuurlijk vooral van de Rabo’s, die op voorhand zeker favoriet zijn. En Van Vliet heeft ook een ploeg met sterke jonge renners om dit NK goed te kunnen rijden. Maar ik voel me goed, ik hoop dat ik zelf ook een rol kan spelen.”

Groeten, Nick

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Jonge talenten, Nick Nieuwdorp

Geef een reactie

