Heddy Nieuwdorp reed tegen machtsblok op NK

Frits Bakker

YERSEKE – Zeven keer heeft hij in zijn carrière het NK bij de profs gereden, één keer werd hij zesde, in 1984, toen Jan Raas winnaar werd. Voor de rest heeft Heddy Nieuwdorp, de vader van belofterenner Nick, vooral tegen het machtsblok van Raleigh moeten opboksen. ,,Je wist van tevoren dat je kansloos was, we reden alleen voor een ereplaats.”

Het parkoers van het NK lag al die jaren in Limburg. Heddy: ,,Het was een rondje van een kilometer of tien, twaalf, met de Slingerberg als scherprechter. Ik heb er wel dikwijls zo rond de tiende of vijftiende plaats gereden. Jan Raas met zijn ploeg domineerde het kampioenschap elk jaar.”

Zo blijkt ook wel uit de uitslagen van de NK’s die Heddy Nieuwdorp reed tussen 1980 en 1986. Johan van der Velde won in 1980, Jacques Hanegraaf in 1981, Johan van der Velde in 1982, Jan Raas in 1983 en 1984, Jacques Hanegraaf in 1985 en Johan Lammertink in 1986.

,,Mijn beste jaar”, vertelt Heddy Nieuwdorp, ,,was in 1984, toen ik net terugkwam uit de Ronde van Zwitserland. Daar was ik niet vooruit te branden. We kwamen op vrijdag terug en zondag was het kampioenschap. Ik dacht, laat ik er maar snel op uittrekken, want ik rijd toch voor geen meter. We kwamen met veertien man op kop en ik ging steeds beter rijden. Van die veertien bleven er nog drie over, op het laatst kwamen er steeds meer renners uit de achterhoede. Ik werd nog zesde, een teken dat ik toch wel goede benen had.”

Nieuwdorp reed het kampioenschap voor Hoogenboom bewakingen, Splendor, AVP Viditel en in zijn laatste jaar voor TVM. ,,Toen was ik al geen prof meer, maar werkte ik er gewoon bij.”

Voor zijn zoon Nick hoopt hij, dat hij zaterdag het kampioenschap uitrijdt. ,,Hij is eerstejaars belofte, dat betekent dat hij moet rijden tegen jongens die vier jaar ouder zijn. Dat hij aardig meekan op het vlakke, heeft hij al laten zien. Als dat ook lukt op zo’n parkoers in Limburg, rijdt hij zich toch mooi in de kijker. Ik heb gezegd: uitrijden is al een mooie prestatie.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Geschiedenis, Nick Nieuwdorp, NK wielrennen

Geef een reactie

