Dagboekje van een PZC-journalist op NK in Limburg

Frits Bakker

TERNEUZEN – Twee dagen in Limburg geweest voor de krant, om de Zeeuwen te volgen op het NK wielrennen. Maar vooral ook veel rondgekeken, kennissen uit de wielersport ontmoet, Zeeuwse organisatoren gezien en interviews gedaan. Hoe werkt dat op zo’n NK als verslaggever? Hoe dicht kom je bij wielrenners, wat altijd als de charme van deze sport wordt beschouwd. Was de wielerbaan van Megaland in Landgraaf wel de beste locatie om zo’n kampioenschap te houden?

Renske Doedee op de voorgrond met Marianne Vos, de latere kampioene, voor de start van het vrouwenkampioenschap. foto Frits Bakker

Renske Doedee op de voorgrond met Marianne Vos, de latere kampioene, voor de start van het vrouwenkampioenschap. foto Frits Bakker

Het dagboekje van deze PZC-journalist na twee dagen op het Nederlands kampioenschap geeft een klein beetje antwoord op die vragen.

Zaterdag 27 juni.

7.30 uur. Ik ben heel vroeg opgestaan om de start van de vrouwen mee te maken op het Pancratiusplein in Heerlen. Daar tref ik eerst Baukje en Renske Doedee en Marissa Otten van Rabo Lady Force bij de auto van ploegleider Fonny Kint. Ze maken zich op voor een rondje warmrijden door het centrum. Fonny is ook masseur deze keer. Als hij de dunne beentjes van Marissa Otten onder handen neemt, zegt Baukje: ,,Ik snap niet dat je met zulke beentjes zó hard kunt fietsen.

Anne Eversdijk rijdt al wat rond met haar ploeggenootjes. Ik wil bij de start wat foto’s van haar nemen, omdat ik verwacht dat zij de beste van de Zeeuwse meiden zal zijn.

8.00 uur. Koffietje gedronken in café Hazus met een paar collega’s. En de startlijst even bekeken. Ik ben onder de indruk van de ploeg van Leontien.nl, die met jonge, frisse dames aan de start komt en opvalt met dat modieuze roze tenue. Leon de Kort, vroeger AD sport, nu betrokken bij de ploeg, vertelt: ,,Ik denk dat Chantal Blaak gaat winnen vandaag, of Andrea Bosman.”

8.45 uur. Het is dringen voor de start, omdat iedereen wel vooraan wil staan. Ik neem wat foto’s en hoor Kees Maas, de wielerspeaker op het plein, in de microfoon roepen: ,,Kijk, daar hebben we ook Frits Bakker van de PZC, maakt ook foto’s tegenwoordig, een multifunctionele journalist dus.” Dat zijn van die momenten dat ik eigenlijk wel weg wil duiken in de massa.

9.30 uur. Ik rijd over het parkoers naar de finishlocatie in Landgraaf. Kees Maas, weer hij, vraagt of hij mee mag rijden. Ik moet eerst even grote schoonmaak maken in mijn auto om plaats te maken. We kijken onderweg even naar het peloton en zien Renske Doedee lossen op een van de eerste klimmetjes.

11.00 uur. Journalisten worden geacht boven in het Megaland-centrum in een braadoven te werken. Marina Witte van NSP excuseert zich op voorhand. Maar ze is een ongelooflijk zorgzaam type, die alles probeert om het voor ons comfortabel te maken. Wat rond gehangen in het kamp van Leontien, heerlijk sfeertje, zeker als twee van de meiden twee en drie worden na Marianne Vos.

12.00 uur. Jan van Haneghem, de Zeeuws/Brabantse consul, ontmoet met zijn vrouw Irma, die op krukken loopt en op een zware knieoperatie wacht. ,,We kunnen niet naar het WK en naar de Tour dit jaar”, zegt Jan. Ik vind dat het weer eens tijd wordt voor een interview met de consul die al negen jaar lang zowat alles regelt binnen het Zeeuwse wielrennen. Irma zegt: ,,Het wordt wel eens onderschat, maar Jan is er dag en nacht mee bezig.”

Jan van Haneghem, op werkbezoek bij het NK. foto Frits Bakker

Jan van Haneghem, op werkbezoek bij het NK. foto Frits Bakker

13.00 uur. De interviews gedaan, met Anne Eversdijk, Baukje Doedee, Renske Doedee, Agnieta Francke. En verhaal tikken over de vrouwen, voordat de beloften met de Zeeuwen van start gaan. Ik hoor dat ook Sander Stiegelis uit Sluiskil aan de start komt. Dat hadden we niet gemeld in de PZC.

15.00 uur. De locatie lijkt een mislukking. Op Megaland is bijna geen publiek. Kees Maas kan vanuit zijn commentaarpositie zowat iedereen persoonlijk welkom heten.

16.00 uur. Met de Zeeuwen gaat het niet goed. Nick Eversdijk vroeg afgestapt, even gevraagd naar de reden. Ferdinand Boogaard uit koers, Alex Gresnigt staat al aangekleed bij de finish, wat valt er eigenlijk over te schrijven?

17.00 uur. De Rabo’s beheersen de koers en verdelen even later de podiumplaatsen. Bart Maas uit Hansweert rijdt toch nog een redelijke koers, die ga ik zo maar eens interviewen. En Sander Stiegelis is de enige die meerijdt tot het einde. Hij wordt geklasseerd als 41e.

Zondag 28 juni.

10.00 uur. Zelfde scenario voor de start, maar dan met veel drukte op het Pancratiusplein. De terrassen stromen al snel vol, maar de start is ook op een ander tijdstip. De vrouwen werden zaterdag om 9 uur weggeschoten, de profs nu om 12 uur.

11.00 uur. Ricardo van der Velde fietst een paar keer voorbij, op zoek naar de Lotto-ploegleiders. Hij wil zijn spullen afgeven voor verzorging, want Garmin heeft geen eigen ploegleiderswagen in koers. Dus ook Hans Dekkers zal het zelf moeten uitzoeken onderweg.

11.30 uur. Ilse van Johnny Hoogerland even gesproken. Ik heb haar een parkeerkaart voor Megaland beloofd. Ze pikt hem op en is snel weer verdwenen. ,,Ik moet even Johnny succes wensen, doei.”

12.00 uur. Profs zijn onderweg voor hun wedstrijd, ik rijd de ronde, net als gisteren, op weg naar de finish. Maar dan komt er een motoragent langsgereden, die me uit koers wil zetten. ,,Jij mag hier helemaal niet rijden.” Wat is dat toch met mijn gedrag de laatste weken, in de Delta Tour ook al weggestuurd.

14.00 uur. Veel Zeeuwse organisatoren van wielerkoersen gezien al, in het gezellig drukke Vip dorp. Ronald Apers, Danny Moens, Mark Rijk, allemaal zitten ze op de eerste rij om het kampioenschap te volgen.

16.00 uur. De perszaal is ook volgestroomd, we mogen eigenlijk niet meer naar de Viplocatie, maar Marina zorgt voor pasjes, die we om de beurt meekrijgen. En zo racen we af en toe langs het buffet.

17.30 uur. Koos Moerenhout op weg naar zijn tweede nationale titel, ongelooflijk. Johnny Hoogerland heeft een prachtkoers gereden, maar het levert niet het gewilde resultaat op. Ik wacht hem op bij de bus van Vacansoleil, waar hij uitgewoond tegen een hek zakt. Dankbaar onderwerp voor journalisten hoor, een heerlijke verteller. En Ilse blijft hem ondertussen maar vertroetelen.

Het treintje van Vacansoleil, met Johnny Hoogerland, op jacht naar de koplopers op het NK. foto Frits Bakker

Het treintje van Vacansoleil, met Johnny Hoogerland, op jacht naar de koplopers op het NK. foto Frits Bakker

18.00 uur. Weg uit Landgraaf, dat valt nog niet mee met al die files. En dan onderweg naar huis om het verhaal over Johnny te tikken. Mooie foto’s van hem gemaakt tijdens het interview, één daarvan komt morgen groot in de krant.

22.00 uur. Klaar met tikken voor de krant, nu nog even een paar stukjes voor de weblog. Twee mooie dagen gehad, eigenlijk is het toch een prachtig vak hè. Als het aan mij zou liggen, zou ik het minstens tot mijn tachtigste vol kunnen houden, bedenk ik me.

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel, Dagboeken, NK wielrennen

Een Reactie op “Dagboekje van een PZC-journalist op NK in Limburg

  1. Arno

    Frits,

    Leuk om te lezen!

Geef een reactie

