Waarom vrouwen in de Tour nergens kunnen plassen

Frits Bakker
BRIGNOLES – Weet je wat erg is voor een Tourvolger die toch al heel wat jaartjes meeloopt? Dat je, zoals nu bij de start in Monaco, voor het eerst in al die jaren je vrouw eens meeneemt om een etappe mee te beleven.
Voorop gesteld, ze heeft helemaal niets met wielrennen en nog minder met al die glamour en glitter die we in Monaco mochten aanschouwen. Bootjes van tien miljoen, met patsers met pistolen op het achterdek, hoewel het dan wel weer mooi is om daar met een pendelbootje tussendoor te varen.

 

Maar goed, voor mijn echtgenote was het eigenlijk een gedwongen ritje, omdat ze daarna voor een dag of tien naar Spanje is vertrokken om vakantie te vieren. En die Tour heeft ze er maar even op de koop toe bijgenomen, zullen we maar zeggen.
Dat heb ik geweten ook. Het begon er al mee dat ze, tegen haar zin, met de perskaart van een collega om haar nek, werd tegengehouden toen we voor het Tourpeloton wilden gaan rijden. ,,That´s not you´´, sprak de strenge Tourcontroleur, wijzend op de kaart.
Ik heb haar stiekem toch nog aan boord kunnen smokkelen, maar aan alles wat tegen de regels en wetten is, heeft mijn vrouw een bloedhekel. Dus de dag begon al niet goed.
Toen we de eerste klim over reden, die tot ver boven Monte Carlo een magistraal uitzicht verschaft, zat ze strak en zonder te bewegen voor zich uit te starten, bang voor iedere motoragent die voorbijreed, met de blik in haar ogen alsof ze dacht dat ze elk moment in de boeien kon worden geslagen. Ik kon haar maar niet het gevoel geven dat we nu in koers zaten en dat er niets meer kon gebeuren. ,,Ja, dank je wel, ik kom die auto niet meer uit vandaag´´, sneerde ze.
Maar waar ik in al die jaren nooit bij stil heb gestaan, is dat vrouwelijke Tourvolgers nergens kunnen plassen onderweg. En ik heb me heel de dag afgevraagd hoe al die meiden in de reclamekaravaan, die vijf, zes uur lang staan te hossen en springen, dat toch doen.
Je mag ten eerste niet van het parkoers afwijken, als je als vaste volger een sticker van de Tour op de voorruit van de auto hebt. En in elk dorpje of plaatsje staan rechts en links dranghekken zonder onderbreking, met rijen publiek erachter. Je mag of je kan dus niet stoppen om even een cafeetje in te duiken.
Denk ook maar niet dat je, voor die ene keer, in het wild kan gaan plassen zonder dat iemand het ziet. We hebben rondgekeken, in elk hoekje, bij elk klein zijweggetje, of we even van de route konden gaan, maar overal stond een nors kijkende Franse gendarme met zijn handen op zijn rug, die helemaal niets toeliet. Dus zeker geen dames die van plan waren om ergens achter een boom te gaan piesen.
,,Weet je wat ik denk´´, zei Marieke van mijn collega René, die we ergens onderweg op een prachtig plekje langs het parkoers hebben ontmoet. ,,Dat al die meiden een pamper aan hebben, anders hou je dat toch geen vijf uur vol zonder te plassen.´´ Ik moest er maar even om lachen, want het lijkt me sterk met al die strakke pakjes die ze aan hebben om de toeschouwers onderweg op te zwepen.
Kortom, het is een etappe geworden tussen Monaco en Brignoles, van eens maar nooit meer. ,,Ik vind het allemaal maar niks, die schreeuwende mensen langs de kant´´, sprak mijn vrouw voortdurend. ,,En al die gekken, die als duivel, of als sneeuwpop zijn verkleed, het lijkt wel carnaval.´´ Toen we in de buurt van de reclamekaravaan reden, stak ook nog eens iedereen begerig zijn handen naar ons uit. ,,Wat willen die van ons, straks duiken ze nog voor de auto, wat een merkwaardig volkje, die wielersupporters.´´ Voor mij is de Tour de France een spektakel zonder weerga, voor mijn vrouw een kwelling, zo is wel gebleken. We zullen het dus maar laten zoals het altijd is geweest. Ik met de Tour mee en zij thuis, of lekker op vakantie.

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel

Een Reactie op “Waarom vrouwen in de Tour nergens kunnen plassen

  1. Hahaha!!!

    En morgen natuurlijk wel naar die dames van de reclame karavaan, want we willen antwoord. :-)

Geef een reactie

