Dagboek van Toon: een berg vol met campers

Frits Bakker

ANDORRA – Drie dagen lang schrijft Toon Deij uit Axel, een Tourvolger bij uitstek, zijn belevenissen uit de Tour de France voor dit dagboek. Hij is dinsdagavond laat vertrokken uit Zeeland en kwam vanmiddag aan op de Col de Port voor een tussenstop van een paar uur. Van daaruit is hij met zijn camper doorgereisd naar Andorra. Daar heeft hij nu een plekje, twee kilometer onder de top van de Arcalis.

Dag 1.

,,We zullen de renners maar één keer zien, daar heb ik me bij neergelegd. Ik wist niet wat ik zag toen we vanmiddag op de Col de Port aankwamen. De Tour komt hier zaterdag pas voorbij, maar drie dagen van tevoren stond het in de kilometers voor de top al bomvol met campers.´´

,,Wat ik nu al op de Col de Port kwam doen? We zijn er een uurtje of drie gestopt om te kalken. De naam van onze zaken, Deto Jeans in Axel en Sluis, heeft door de Tour een enorme bekendheid gekregen, omdat we overal in de bergen het logo hebben gekalkt. En als ik er, zoals nu, weer even ben, kan ik het niet laten. Samen met mijn vrouw Siska ben ik drie uur bezig geweest. Wie naar de tv kijkt  de komende dagen, zal het wel zien. Vrijdag op de Arcalis, zaterdag op de Col de Port.´´

,,We zijn vanmiddag om een uur of vier in Andorra aangekomen om even wat boodschappen te doen. Spullen kopen die we anders nergens kunnen krijgen, voor de barbecue bijvoorbeeld. En een paar sloffen sigaretten, omdat die hier zo goedkoop zijn. En daarna een paats op de Arcalis zoeken. Ik heb wel een ongelukje met de camper gehad. Bij het achteruit rijden, raakte ik de vangrail. En nu zit er een flinke buts in m´n camper.´´

,,Twee dagen van tevoren, zult u zeggen? Ja, want anders kunnen we het wel schudden. En nu we er toch zijn, wil ik ook eerste rang staan. Ik ken de Arcalis heel goed. Twee jaar gelden was ik er met de Ronde van Spanje en ben ik zelf naar boven gefietst. Dat wordt een helse etappe hoor, vrijdag.´´

,,Ik heb inmiddels een prachtige plek gevonden, op twee kilometer van de top, net na het beruchte tunneltje. Met een prachtig uitzicht vanwaar de renners komen. Jan Dieleman uit Axel, een vriend van me, staat aan de voet van de berg, die ben ik voorbij gereden.´´

,,Mijn vrouw heeft net de barbecue aangezet, ik heb alvast een beetje rondgekeken. We staan vlak bij een Duitser. Ik vroeg, kom je voor Sinkevitch, hij zei, nee, ik kom voor Jan Ullrich. We zaten niet direct op dezelfde lijn, geloof ik. Ik denk dat ik Jan Dieleman maar eens ga bellen, die heeft het toch al niet zo op Duitsers voorzien.´´

,,Wat ik morgen ga doen, weet ik nog niet. Beetje rondkijken, misschien even de fiets pakken, even tot bij Jan D rijden. En de etappe volgen op tv. Het kan wel eens een prachtige etappe worden vrijdag, daar kijk ik nu al naar uit.´´

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Dagboek Tour de France, Tour de France, Wielersfeer

Geef een reactie

