Waar blijven onze jongens nou in de Tour?

Frits Bakker
PERPIGNAN – Ik ben wakker geworden vanmorgen met een slecht gevoel over onze jongens in de Tour. Met een treurige blik op het klassement heb ik gekeken hoe we er voor staan. Robert Gesink is de beste Nederlander die ik kan terugvinden op de 62e plaats. Het kan bijna niet erger, bedenk ik me.

En ik stel me de Rabobazen voor, die jaarlijks meer dan tien miljoen in een ploeg steken die in de Tour (nog niet) en in het voorjaar helemaal niets heeft laten zien. Het is goed dat Denis Menchov de Giro nog heeft gewonnen, anders was het rampscenario compleet geweest voor een van de ploegen met het grootste budget uit heel het peloton.
“Waar blijven onze jongens?”, vraag ik me nu nog op afstand en straks weer vanuit de koers zelf af. Het talent van Robert Gesink is natuurlijk onmiskenbaar, dat mogen we niet onderschatten en zal vrijdag hopelijk op de Arcalis in Andorra te bewonderen zijn.
Wat we tot nu toe van de Nederlanders hebben gezien, was evenwel ver onder de maat, zoals eigenlijk al werd verwacht na het verdwijnen van de Boogerds en de Dekkers. De huidige lichting valt (nog) in het niet bij de uitspattingen van de kopstukken in deze Tour. De machtsexplosie van Fabian Cancellara, de prachtige rivaliteit bij Astana, de comeback van the boss, de sprintnummers van Mark Cavendish maken de eerste Tourweek tot een geweldig spektakel.
Wij doen maar mee in de verre achtergrond, met een ontsnappinkje waarin Stef Clement was meegesprongen, een glimp van Koen de Kort en de jammerlijke val van Piet Rooijakkers.
Dit wordt niet de Tour van onze jongens, dacht ik vanmorgen, maar dat gevoel moet ik weer snel verdringen. Ik hoop op Robert Gesink, dat al verder staat dan ik denk en de volgens mij al uitgebluste Menchov kan overvleugelen.
Ik troost me ook met de gedachte dat de Belgen alleen Montfort (en ook maar tijdelijk) in de top vijftien hebben, dat de Fransen met Jereme Pineau hun eerste renner op de 49e plaats hebben en dat de Italianen met Vincenzo Nibali ook maar een renner op negentien hebben, al moet je daar wel bij bedenken dat Dil Luca en Basso niet in het peloton zitten.
Voor de rest mogen we als Zeeuwen nog wel een beetje trots zijn op renners die in onze streek naam hebben gemaakt. We zullen nooit vergeten dat Fabian Cancellara, de gele trui, de ZLM Tour in zijn jonge jaren heeft gewonnen. En Tyler Farrar, tweede in de sprint tegen Cavendish zondag, won een kleine maand geleden nog de Delta Tour.
Ik geef het toe, een kinderhand is gauw gevuld.

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel

Een Reactie op “Waar blijven onze jongens nou in de Tour?

  1. j. de koeijer

    Hallo,
    Als trouwe volger van de tour, al zo’n 40 jaar,
    vallen de prestaties van onze landgenoten natuurlijk tegen. Maar wat je om 14.00 uur nog niet wist is de opgave van Geesink en dat is degene waarop we onze nederlandse hoop toch een beetje hadden gevestigd. Het rijden van de Skil ploeg is wel positief te noemen. Misschien had de euforie nog groter kunnen zijn als ook Vacansoleil had mogen deelnemen.
    Dat de Belgen, Fransen en Italianen nog niets presteren doet niets af aan het matige presteren van onze landgenoten. We kunnen misschien starks wel juichen als er een Spanjaard, Freire, of een Rus, Menchov, voor “ons” winnen.

Geef een reactie

