De Tour uit met die patser van Evans

Frits Bakker

BARCELONA – De brave Belg op de Arcalis, met zijn onstuimige parkiet, maakt zich zorgen. Zoals wij dat doen over de Nederlanders, al is Maxime Montfort, die mij gisteren voor de start in Gerona wel heel gewelddadig opzij duwde, voorlopig nog wel de tiende in het klassement. Daar steken wij Nederlanders maar schril bij af.

Maar Montfort, de kleine praatsmaker, is een Waal hè, dus om nou te zeggen dat Marcel uit Erwetegem dáár een zwak voor heeft? Ze hebben Rosseler ook nog op 46 staan, voor de bergrit van vandaag. En Frederik Willems op 58, Greg van Avermaet op 62. En wij, Nederlanders? Koentje de Kort op 109 is de beste, is dat geen blamage voor zo´n wielerland? Ik denk dat het nooit eerder zo slecht is geweest. En ik weet zeker dat Johnny Hoogerland, moest hij in deze Tour hebben mogen start, er nu beter voor had gestaan.


Marcel uit Erwetegem moet er ook maar eens om lachen, met zijn pintje in de hand en zijn zorgzame vrouw Angéle als trouwe serveerster. Ik heb een Belgische krant voor hem meegenomen, waarin hij kan lezen over de ruzie tussen Michel Wuyts, de Smeets van de Belgen, en Johan Bruyneel. ,,We praten niet meer met de Belgische televisie´´, heeft Bruyneel boos aangekondigd.

Michel Wuyts heeft een badinerende column geschreven over Armstrong en Bruyneel, dat is de oorzaak van het kleine oorlogje dat er woedt. Donderdag voor de start wilde de VRT een interview met Johan Cruijff, toen hij bij Bruyneel stond. De ploegleider zag de microfoon met de letters VRT er op en keerde demonstratief zijn rug er naartoe.

Over de Belgen in de Tour gesproken, er loopt er één rond die ik toewens dat hij vanmiddag van de Arcalis valt en met z´n grote, kale kop in het verband naar huis moet. Het is de bodyguard van Cadel Evans. Wat een belachelijke, voormalige bokser is dat. Hij kijkt de wereld in met een blik alsof hij elk moment kan beginnen met zijn opdracht om iedereen van de straat te meppen.

Het treurige van de man is dat Evans eigenlijk al geen kans meer maakt om deze Tour te winnen en hij van nature ook nog een kleurloze fietsers is. Dus er is niemand meer over die dicht bij Cadel Evans wil komen van het journaille of van de supporters.

En toch blijft die zogenaamde krachtpatser maar voor hem lopen, met wijd uitgespreide armen, alsof de armada van verslaggevers nog altijd van plan is zijn protegé te bespringen.

De Tour uit, met die opgeblazen strandpop, zou ik willen zeggen. Hij heeft er niets meer te zoeken en loopt alleen maar mensen in de weg.

2 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Dagboek Tour de France, Dagboeken

2 Reacties op “De Tour uit met die patser van Evans

  1. Michaël Van Damme

    Hallo heren,

    Ik ben journalist voor een Belgische krant en heb een dagelijks rubriekje, le Tour féminin, waarin ik de Tour vanuit vrouwelijk oogpunt.

    Ik las in één van jullie blogs een onderwerp dat me interesseert. Zou ik daarover eens kort kunnen bellen?

    U kan mij bereiken op 003224672490

    of mailen naar michael.van.damme@nieuwsblad.be

  2. fbakker

    Ik zal even contact met je opnemen zodra ik de Tour weer even uit ben. Michaë. Frits

Geef een reactie

