Johan Bruyneel maakte spectaculaire val op Cormet de Roseland

Frits Bakker

BOURG-SAINT MAURICE – Voor Johan Bruyneel, de ploegbaas van Astana, zal de etappe van morgen een bange herinnering oproepen. We moeten teruggaan naar 6 juli 1996, de dag dat  de Cormet de Roseland ook in het parkoers van de Tour de France was opgenomen. Vandaag wordt die berg zowat vanuit de start opgereden.

Twee Tourvolgers, de Belg Robert Janssens en de Limburger Raymond Kerckhoffs, brachten in 2003 het boek Triomf en tragiek op de Tourcols uit. Daarin wordt het verhaal van Johan Bruyneel op de Cormet de Roseland nog eens uitvoerig beschreven.

Wij citeren:

,,Johan Bruyneel behoort niet alleen als ploegleider tot de absolute top, maar was ook een renner met grote kwaliteitn. Zo won hij in 1993 na een indrukwekkende solo de rit naar Amiens en eindigde hij dat jaar als zevende in het klassement. In 1995 klopte hij Miguel Indurain in Luik om de winst en pakte ook nog de gele trui. Een jaar later kwam hij echter vooral in het nieuws vanwege een spectaculaire val in de levensgevaarlijke afdaling van de Cormet de Roselend. Tientallen renners gingen onderuit.”

Johan Bruyneel toen hij in 1993 de Tour reed voor Once. foto flickr.com

Johan Bruyneel toen hij in 1993 de Tour reed voor Once. foto flickr.com

Johan Bruyneel miste die dag in slechte weersomstandigheden een bocht en dook het ravijn in. Daarbij maakte hij een vrije val van zeker tien meter. Rabobank topman Herman Wijffels, de Zeeuws-Vlaming die voorzitter was van de hoofddirectie, was als één van de eersten bij Bruyneel en reikte hem de hand om hem naar boven te trekken.

Met deschrik in de benen vervolgde Bruyneel de weg naar Les Arcs, waar hij met een shock de finishlijn passeerde. Hij vertelde: ,,Een renner voor mij schatte een bocht verkeerd in. Ik kon geen kant meer uit. Het was kiezen tussen de rotsen en het ravijn. Ik koos intuïtief voor het ravijn. In eerste instantie dacht ik dat ik tot op de bodem zou vallen. Je hebt het idee dat er geen einde aan komt, ook al duurt de val hooguit een paar seconden. Maar gelukkig was er bebossing. Aan de kruin van een boom kon ik mij even vasthouden, waarna ik nog enkele meters naar beneden gleed. Dat is mijn geluk geweest.”

Over zijn hele lichaam zaten schrammen, maar de blessures waren niet van dien aard dat Bruyneel moest opgeven. ’s Avonds kon hij weer lachen. Bij het zien van de tv-beelden reageerde hij koel: ,,Moet je mij daar nou zien vliegen…”

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel, Tour de France, Wielerhistorie, Wielersfeer

Een Reactie op “Johan Bruyneel maakte spectaculaire val op Cormet de Roseland

  1. Esmi

    Zelf al 4 keer beklommen, schitterende beklimming. Mooie streek, misschien maar een naar toe met toerclub Axel?

Geef een reactie

