Johnny Hoogerland na ziekte snel weer top

Frits Bakker

NINOVE – ,,Misschien komt hij vanavond wel met een mooi cadeau terug”, zei Ilse, de vriendin van Johnny Hoogerland, die vandaag haar verjaardag viert, toen de profrenner net naar Ninove was vertrokken. Daar werd vanmiddag een wedstrijd gereden voor eliterenners en renners zonder contract, over een afstand van 165 kilometer, met 135 renners aan de start. Het was eigenlijk al te veel gevraagd, want de afgelopen week was niet zo best geweest. ,,Ik ben een paar dagen doodziek geweest door een buikgriep”, vertelde Hoogerland.

Johnny Hoogerland. foto Karen Overberghe

Johnny Hoogerland. foto Karen Overberghe

Zondag zat hij voor het eerst weer op de fiets, in Ninove maakte hij vandaag een superfitte indruk. Hij was mee met een kopgroep van acht, samen met Niko Eekhout en de ploegmaats Wout Poels en Matthé Pronk. ,,We zijn op een kilometer of vijf ingelopen, maar ik bleef wel voorin, zodat ik in de massasprint nog vierde ben geworden.” Winnaar werd de Belg Kenny Dehaes, voor erkende sprinters als Stefan van Dijk en Denis Flahaut. Bij de toptien zaten ook nog Erwin Vervecken, Iljo Keisse, Gorik Gardeyn en Niko Eekhout. Sander Stiegelis uit Sluiskil eindigde op de 36e plaats.

Johnny was meer dan tevreden over het eerste optreden na zijn ziekte. ,,Mijn basis is natuurlijk heel goed, waardoor je snel weer hersteld bent van zo’n ziekte. Maar dat ik nu al zo’n hele dag voorin zou rijden had ik niet verwacht. Jammer eigenlijk dat die kopgroep nog net werd gegrepen, maar daarna bleef ik nog een paar kilometer makkelijk voorin zitten. Voor de sprint lagen een paar bochten, de sprinters kwamen wel over me heen, maar met die uitslag ben ik tevreden.”

Voor de Zeeuwse profrenner van Vacansoleil breken nu weer drukke tijden aan. Morgenochtend vertrekt hij naar de Ronde van Wallonië, die vijf dagen duurt, daarna rijdt hij op donderdag in de Tourcriteriums op donderdag in Wateringen en op vrijdag in Heerlen. Een dag later vertrekt Johnny naar de Ronde van Polen, die een week duurt.

Over de Ronde van Spanje is nog geen zekerheid. ,,De voorselectie is bekend, ik heb goede hoop dat ik mee mag, maar je weet nooit”, zei hij vanavond nadat hij was teruggekeerd uit Ninove. ,,Het wordt afwachten, maar normaal gesproken moet het wel lukken.”

De toptien van de koers in Ninove was: 1. Kenny Dehaes, 2. Stefan van Dijk, 3. Denis Flahaut, 4. Johnny Hoogerland, 5. Iljo Keisse, 6. Gorik Gardeyn, 7. Erwin Vervecken, 8. Romain Fondard, 9. Mark Hester, 10. Niko Eekhout.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Belgische koersen, Johnny Hoogerland

Geef een reactie

