Ik ben Trent Lowe uit het oog verloren

Frits Bakker

TERNEUZEN – Op een vroege ochtend in mei van 2007 zaten we te wachten op een vliegtuig naar Valencia. Met zijn zessen gingen we een weekje fietsen in Spanje, in Moraire om precies te zijn, waar twee vrienden een huis hebben. En toen we zaten te wachten op het vliegveld in Zaventem, zagen we een klein mannetje in een trainingspak van Discovery Channel.

,,Dat moet een wielrenner zijn”, zei één van ons met de blik van een kenner. ,,Een klimmer”, reageerde ik, want hij was klein, tenger en zag eruit als een soort Contador. Maar kennen deden we hem niet. Hij keek af en toe ook eens onze richting uit, omdat hij wel zag dat we geïnteresseerd waren. En ik kon het na verloop van tijd niet laten.

Ik schoof even bij hem aan, na een vriendelijke vraag of hij daar bezwaar tegen had en vroeg of hij voor de ploeg van Discovery reed. Ja, dat deed hij. Hij had van Johan Bruyneel een contract gekregen in 2006, het jaar nadat Lance Armstrong zijn laatste Tour had gewonnen. Hij was opgevallen in Australië door zijn prestaties als klimmer, nadat hij in 2002 al werdlkampioen mountainbike bij de junioren was geworden.

Trent Lowe in het laatste seizoen dat hij bij Discovery Channel reed.

Trent Lowe in het laatste seizoen dat hij bij Discovery Channel reed.

Ik vertelde dat ik de Tour Down Under had bezocht, een paar jaar eerder. Hij komt uit Melbourne en was er zelf ook een paar keer geweest, maar had hem niet gereden voor de ploeg van The Jittery Joe Kalahai, waar hij zijn carrière op de weg was begonnen. Maar hij was belangstellend, zoals Australiërs altijd zijn. Ze willen altijd weten wat je van hun land vindt, de Aussies. Trent Lowe dus ook.

Hij had veel zin in zijn nieuwe avontuur bij Discovery Channel, waar hij was aangetrokken als klimmer. Toen onze wegen uit elkaar gingen, wij naar Spanje, hij voor een paar weken naar Australië, wensten we hem veel succes. Ik heb hem dat jaar gevolgd, in de ronden waar hij reed, meestasl nog in dienst van de kopman. En ik vond dat hij het niet slecht deed voor een jonge renner van 23.

Twee jaar geleden vertrok hij niettemin bij Discovery en tekende hij voor twee jaar bij Garmin Slipstream, de ploeg van Bradley Wiggins, Tyler Farrar en Christian Vandevelde. Hij reed er vorig jaar een sterke Tour of Georgia, waar hij de beste jongere was en tweede werd in het eindklassement. Tiende werd hij ook nog in de proloog van Parijs-Nice, dertiende in het Criterium International. Dat zijn uitslagen die best meetellen in het profpeloton.

Trent Lowe staat nu nog onder contract bij Garmin, maar ik hoor niets meer van hem. Ik ben hem uit het oog verloren, eerlijk gezegd, omdat ik nergens meer een uitslag lees. En voor de Tour de France, waarin hij in zijn eerste jaar nog 77e werd, kwam hij al helemaal niet meer in aanmerking. Wat is er eigenlijk met Trent Lowe, is hij geblesseerd, de vorm kwijt?

Ik moet het, als we elkaar snel weer eens tegenkomen, maar eens aan Hans Dekkers vragen. Want ik had zo gehoopt dat wij de ontdekkers van Trent Lowe waren geweest op die vroege morgen op het vliegveld.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Wielersfeer

Geef een reactie

