Johnny moet nog even zwijgen over Vuelta

Frits Bakker

NALECZOW – Hij heeft zijn plaats voor de Ronde van Spanje al verdiend en misschien ook wel al gekregen, maar binnen de ploeg van Vacansoleil houdt iedereen nog wijselijk zijn mond. Johnny Hoogerland moet dus nog even wachten of hij meemag naar de Vuelta. ,,De definitieve ploeg wordt op 15 augustus bekend gemaakt”, vertelde hij giseravond vanuit de Ronde van Polen, waar de derde etappe werd verreden.

Toch wordt de kans steeds groter dat Johnny de Vuelta mag rijden. Hilaire Vanderschueren, zijn ploegleider bij Vacansolei, gooide er gisteravond een veelzeggend lachje tegenaan. ,,Ja, hij is natuurlijk een kandidaat om mee te gaan. We moeten alleen nog wachten, omdat ik nog maar van zeven van de negen renners zeker ben. Over twee renners twijfel ik nog.”

Johnny Hoogerland. foto René Schrier

Johnny Hoogerland. foto René Schrier

Johnny Hoogerland heeft in de eerste drie etappes van de Ronde van Polen de vorm aangescherpt. We vroegen hem naar de kansen voor de Ronde van Spanje, naar zijn ervaringen in de Ronde van Polen en de eerste etappes, waarin Borut Bozic na zijn winst in de eerste etappe de leidersplaats verdedigde, die hij vandaag moest afstaan aan Andre Greipel.

Vraag en antwoord dus, van Johnny Hoogerland in Polen.

1. Je vertelde per sms dat het een mooi rondje is daar in Polen. Hoe bedoel je, goed georganiseerd, mooie wegen, mooie aankomsten?

Johnny: ,,Het rondje is heel goed georganiseerd, het parkoers is goed te doen, weinig bochten, geen gevaarlijke punten en enorm veel publiek, echt kippenvel momenten op de plaatselijke ronden heb ik soms.”
 
2. Je hebt al vaker ProTour gereden natuurlijk, in de Ronde van Vlaanderen bijvoorbeeld, maar gaat het nu hier ook veel harder dan in een gewone koers?
 
Johnny: ,,Ik heb alle soorten zware wedstrijden gereden dit jaar, maar het is niet zo dat ze ineens vliegen hier. Ik heb in Wallonie eigenlijk meer afgezien. Het parkoers is ook nog niet echt lastig geweest en eigenlijk is er altijd binnen 50 kilometer een man of vier weg en dan is het controleren, dus dat is best relaxed. De plaatselijke ronden wordt er dan weer wel verschrikkelijk hard gereden. Maar ja, het klassement wordt hier in de vijfde en zesde etappe gemaakt, in de twee ritten in de Karpaten. Misschien denk ik daarna wel, wat rijden ze hier verschrikkelijk hard.”
3. Hoe was de tactiek tot nu toe vanaf de eerste dag voor Bozic gereden, omdat ie goed was en kansen had in de sprint?
 
Johnny: ,,Ja, hij wint de eerste rit, dus logisch dat we dat dan proberen te verdedigen, maar die trui is ie nu kwijt. Nu zal Colombia wel gaan controleren. Ik wil wachten tot donderdag en dan proberen mee te gaan met de klassementsrijders en zo een mooi klassment rijden.”
4. Heeft het je verrast dat Bozic won, want met dat treintje van Highroad zou je toch denken dat Greipel niet kon verliezen.
 
Johnny: ,,Veel mensen weten niet hoe rap Bozic is, het is alleen niet echt een wringer, maar als hij goed zit, kan hij denk ik iedereen kloppen, op Cavendish na dan. Dus ik was niet echt verrast, nee.”
 
5. Komende dagen beslissend voor klassement, zei je. Hoe zien die etappes eruit dan, ook nogal wat klimwerk?
 
Johnny: ,,Zoals ik al zei, rit vijf en zes, gaan de beslissing vormen voor het eindklassement. De karpaten zijn niet enorm lastig, vergelijk het maar met de Ardennen, dus ik moet dat goed aankunnen, denk ik.”
 
6. Hoe voel jij je, rij je gemakkelijk mee in die snelle finales naar de sprint?
 
Johnny: ,,Finales vind ik erg lastig, de snelheid ligt enorm hoog, ik probeer zo goed mogelijk mijnn werk te doen voor bozic. Dat is het, de ritten zelf zijn geen probleem. Voel me goed en er wordt elke dag wel door iemand gezegd dat ik zo scherp sta, ha, ha. Dus ik ben wel goed in orde op het moment.”
Groeten, Johnny
Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Johnny Hoogerland, Ronde van Spanje

Geef een reactie

