Ik zou het wel aandurven met Johnny

Frits Bakker

SIERRA NEVADA – Het eerste teken van leven uit Sierra Nevada zal gelijk wel een mooi bericht zijn. Ik verwacht dat Hilaire Vanderschueren deze week bekendmaakt welke ploeg van Vacansoleil er naar de Ronde van Spanje gaat. En ik weet bijna zeker dat Johnny Hoogerland daar bij zal zijn. Hij is niet voor niets meegereisd naar het trainingskamp in Sierra Nevada, was niet voor niets met Marco Marcato de beste renner van Vacansoleil in de Ronde van Polen en kreeg na afloop dan ook alle lof van zijn ploegbaas. ,,Hij zei dat ik verschrikkelijk voor mijn vak leef en verzekerde me dat dit nog maar een begin is.”

Mooie tekst van Hilaire, mooi verwoord door Johnny zelf. Het is ook niet anders: we hebben in Zeeland na de jaren van Raas en Bal eindelijk weer een renner die wel eens een grote carrière tegemoet kan gaan bij de profs. Die misschien wel een grote klassieker kan winnen of in de grote ronden een redelijk klassement kan rijden. Hoe goed hij in het hooggebergte is, moet nog blijken, maar zijn eerste kennismaking was al hoopgevend.

Ik zou het dus wel aandurven met Johnny, straks in de Ronde van Spanje, die in Assen begint. En ik denk dat Hilaire die beslissing ook al lang heeft genomen. Johnny zegt niet voor niets in het interview in de PZC van vandaag, dat het nog drie weken is naar de Ronde van Spanje en dat hij het trainingskamp in Zuid Spanje gaat benutten om te rusten en wat klimwerk te doen in de aanloop naar de Vuelta.

Welke ploeg er van Vacansoleil gaat, is nog wat onzeker. De twee Italianen, met Marco Marcato als beste man, zullen zeker in de selectie worden opgenomen, de Oezbeek Sergei Lagoetin, Borut Bozic als sprinter, Lieuwe Westra op basis van zijn prachtige voorjaar, Johnny Hoogerland natuurlijk. Voor de rest zal Hilaire het deze week beslissen, want kiest hij voor routine of voor jong talent, voor veel knechten of voor vrijbuiters. Ik ben benieuwd wat voor ploeg er straks staat en vooral ook wat Vacansoleil in Spanje gaat doen.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Johnny Hoogerland, Ronde van Spanje

Geef een reactie

