Jan Raas weer op de fiets gesignaleerd

Frits Bakker

HEUSDEN – Wie zegt dat Jan Raas maar zelden meer onder de mensen komt? En wie durft te beweren dat Jan Raas de racefiets helemaal heeft afgezworen sinds hij is gestopt met fietsen en ploegleider en manager werd bij Rabobank?  Ik begin er toch wel aan te twijfelen, want in België gaan andere geruchten.

 De Zeeuwse wielerlegende zal niet meer dagelijks gesignaleerd worden, dat geef ik graag toe, maar in Belgische wielerkringen gaan aardige verhalen. Raas komt in Zottegem en omstreken af en toe een trainingstochtje maken, zo weet ik uit betrouwbare bron.

Mirjam Tiebaut weet het in elk geval ook zeker. De uitbaatster van het beroemde wielercafé De Leeuw van Vlaanderen in Zottegem, waar voorheen de net zo beroemde en inmiddels 84-jarige Adriënneke de Groote achter de tap stond,  vertelde vanmiddag op het criterium van Heusden: ,,Jan komt hier om de zo veel tijd met zijn auto, zet die dan op de parking bij ons café en gaat een trainingsrondje rijden met vrienden.”

En een ander, een ex-wielrenner, vulde aan: ,,Ik stond laatst met mijn auto voor een stoplicht. Er kwam een toerfietser voorbij, die een harde klap op mijn motorkap gaf. Ik keek eens goed en zag dat het Jan Raas was.”

Het zijn waar gebeurde verhalen, dat kan niet anders. Want Mirjam, die getrouwd is met de ex-wielrenner Johan van Uffel, spreekt uit eigen ervaring. Wij weten ook al veel langer dat de Zeeuwse profrenners vroeger graag geziene gasten waren bij Adriënneke, die haar hele leven op zoek is geweest naar een man, maar tot haar spijt nooit de ware liefde heeft gevonden.

Mirjam vertelde vanmiddag in Heusden: ,,Wij hebben de zaak vier jaar geleden overgenomen van Adriënne, maar Jan Raas komt nog wel eens langs als hij in de buurt is.” Ook het Zeeuwse Tourcomité, met Pieter Stoter en Arnold Parre, bracht een paar jaar geleden eens een bezoek aan het café en trof er Jan Raas aan.

Tyler Farrar won de Kermiskoers in Heusden. Foto Marc van Hecke

Tyler Farrar won de Kermiskoers in Heusden. Foto Marc van Hecke

 

De Ronde van Heusden, waar jaarlijks duizenden wielerfans op afkomen, werd vanmiddag gewonnen door Tyler Farrar, de Amerikaan die in Gent woont en ook eindwinnaar was van de Delta Tour Zeeland dit jaar. J0 de Roo was er getuige van, maar moest later bekennen dat hij weinig van de koers had gezien.

Zijn metgezel en chauffeur Arnold Parre vertelde: ,,Bij Jo is het altijd hetzelfde als we naar de koers gaan. Hij komt een paar renners van vroeger tegen, drinkt er een glas bier mee, hoort dat er weer één dood is en drinkt dan nog een glas. Zo mist hij wel eens wat van de wedstrijd zelf.”

Voor de Zeeuwen, die volgend jaar de Tour door Zeeland volgen, had Arnold Parre nog een aardig nieuwtje. Hij heeft de Belgische kunstpaus Jan Hoet, conservator, curator, bezieler van het Stedelijk Museum voor Actuele kunst in Gent en bovenal wielerfanaat, vastgelegd om tijdens de doorkomst van de Tour naar  Zeeland te komen. Hij zal een kunstlezing verzorgen op Neeltje Jans.

5 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Geschiedenis, Wielerhistorie, Wielersfeer

5 Reacties op “Jan Raas weer op de fiets gesignaleerd

  1. andre tramper

    ik kwam hem laast tegen net buiten yrseke heb praatje met hem gemaakt en inderdaad hij fietst af en toe nog een rondje voor zijn plezier pracht kerel jamer dat hij niets doet met de jeugd voor hem hoeft het niet meer zo hij geniet van het leven ik geef hem geen ongelijk maar oh wat was hij goed en slim fijn om hem even weer te spreken

    • fbakker

      Ik zou zeggen, Andre, bel ons eens even als hij weer eens rondfietst. Kunnen we een foto laten maken voor dit weblog, als hij zich tenminste niet te snel uit de voeten maakt.

  2. PETER JANSEN

    Jan Raas,
    een legende in mijn boek.Ik ben 60 en rij mijn Bianchi in Perth australia.Heel mooie herineringen in de tijde van Jan Raas wensen de persoon het allerbeste.

    • rschrier

      Leuk dat er helemaal in Australië op dit blog gekeken wordt. Blijf fietsen daar aan de andere kant van de wereld en de groeten uit Zeeland.

  3. Izaak op 't Hof

    Was vroeger buurjongen van Jan Raas, toen wij in 1976 verhuisden naar de Flevopolder kwam ik er achter wat voor een Groot wielrenner hij was!
    Zat op een gegeven moment te luisteren naar de radio ( toen nog met Theo Koomen) van de Amstel Gold Race, en hoorde toen van 3 renners in de kopgroep met o.a. Raas.
    Wist toen nog niet dat dit mijn “oude”buurjongen was, vermoedde dit wel omdat ik wel eens had gehoord dat hij prof was geworden.
    Was zelf toen 14 en ben hem toen gaan volgen op t.v. radio en krant en maakte plakboeken met uitslagen en foto’s.
    Wat een machtige sprint had hij altijd in de benen!!!!
    Zat aan de buis gekluisterd als er een klassieker op de t.v. kwam………..
    Veel mooie herrinneringen aan die tijd, en ook aan de koersen die ik toen bezocht.
    Blijf er trots op om zo’n groot renner te hebben mogen meemaken!
    Voor mij blijft hij de grootste sporter aller tijden van Zeeland!

    Groet

    Izaak op ’t Hof
    Biddinghuizen

Geef een reactie

