Column PZC over doembeeld van de Senior Games

 

Doembeeld

 

Het zou me nog wel lukken, denk ik, om na een paar weken trainen op het biljart driehonderd caramboles in één keer te maken. Ik denk ook dat het mogelijk moet zijn om op de racefiets een paar rondjes tegen veertig per uur mee te rijden in een peloton van vijftig plussers. Het zou niet voor de medailles zijn, als ik mee zou doen, maar toch heb ik er even over gedacht om me aan te melden voor de Senior Games.

De vlag zou zeker zijn uitgestoken op het bureau waar de somberheid regeert en elke nieuwe deelnemer een omhelzing en een kus van het meisje van de balie mag verwachten. Ik kreeg zelfs de indruk dat ik als biljarter, ook al ben ik al een paar jaar gestopt, geld mee zou krijgen in plaats van vijftig euro te moeten betalen.

Het is er niet van gekomen, omdat het me maar niet is gelukt om de Spelen voor bejaarde sporters een goed initiatief te vinden. De gouden medaille in het biljarten – als die sport tenminste doorgaat – wordt straks om de nek gehangen van één of andere Zeeuwse zestiger die nooit in een groot toernooi heeft geschitterd. Hij zal er mee pronken, maar wij weten allen dat Raymond Ceulemans (72) de enige echte winnaar van de Senior Games had moeten zijn. En dat Björn Borg over een paar weken de schaal omhoog moet steken in plaats van de bejaarde Zeeuwse tennisser die de bal amper aan de andere kant van het net krijgt.

Zij zullen er niet zijn, net als al die andere grote sporters die reputaties meedragen uit het verleden. Dat hadden we van tevoren kunnen weten. We wilden een grote sportmanifestatie in Zeeland en het is al mislukt voordat het eerste startschot heeft geklonken. Voor mijn gevoel zelfs al eerder, omdat de organisatie heeft gefaald in zijn wervingscampagne.

Ton Kienhuis, de hoogst verantwoordelijke, hangt wel de rasoptimist uit, maar ik zou me, als ik in zijn schoenen stond, hooguit met een zekere schroom durven laten zien op de velden, in de zalen en in de zwembaden waar de broze sporters hun kunsten vertonen. De enige conclusie moet zijn dat de Spelen naar de sporters, de politiek en het publiek veel mooier zijn afgeschilderd dan ze werkelijk zijn.

Het budget en de enorme subsidie van de provincie (382.000 euro) heeft de politiek nu ook wakker geschud. Ik hoor in mijn omgeving van veel sporters dat ze het een schande vinden dat er met gemeenschapsgeld zo onbezonnen is omgesprongen. Het is een slap excuus dat de sportbonden niet hebben meegewerkt en ik durf te bestrijden dat de recessie een grote rol heeft gespeeld bij het wegblijven van de sporters.

Wij Zeeuwen hebben naam gemaakt als voortreffelijke organisatoren, met de Delta Profronde, de Kustmarathon, de World Cup biljarten en vorig jaar nog Ride for the Roses als sprekende voorbeelden. Het lijkt me sterk dat de Senior Games met het enthousiasme en de daadkracht van die organisaties zo’n doembeeld tegemoet zouden gaan.

Frits Bakker

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel

Een Reactie op “Column PZC over doembeeld van de Senior Games

  1. Arno

    Beste Frits,

    Eindelijk, eindelijk, eindelijk eens iemand die, hoewel het een toffe peer is Ton Kienhuis, de juiste woorden gebruikt.

    Jammer dat het niet van de grond komt. En heeeeeeel jammer dat er zoveel geld naartoe gaat.

    Beste Ton, stop ermee, zet de voorbereiding stop. Geef wat over is aan de provincie terug en geniet van je vakantie.

    Met oprechte sportieve groet,
    Arno

Geef een reactie

