Bewondering voor sporthelden

bierstaandvrijdoor René Schrier

Frits en ik hebben het er al eens eerder over gehad; in het buitenland is meer respect en bewondering voor sporthelden dan in Nederland. In Goes kan een renner die etappes in de Tour dde France heeft gewonnen, anoniem over straat lopen. In België of  Frankrijk wordt zo iemand herkend en met respect bejegend.

Een collega van me bracht een voorbeeld van die bewondering voor sporthelden, mee uit Spanje. Daar staan op bierblikjes van het merk San Miguel Spaanse legendes afgebeeld. Het voorbeeld dat hij meebracht betreft de Adelaar van Toledo, ofwel de Spaanse klimmer Bahamontes. Een grote foto van hem prijkt op het blik en die afbeelding gaat vergezeld van informatie over de oud-coureur. Bijvoorbeeld dat hij in 1959 als eerste Spanjaard de Tour de France won en dat hij uitblonk in de Pyreneën en de Alpen.

Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren. Naast de voetbalplaatjes van over het paard getilde miljonairs, blikjes bier met het gezicht van Jo de Roo. Ik weet niet of dat het drankgebruik zou bevorderen, maar het zou een mooi eerbetoon zijn aan onze sporthelden. Denk ook eens aan Theofiel Middelkamp, om in het Zeeuwse te blijven.

Nee het gaat me niet om die bierblikjes, maar om het gebrek aan respect zoals we dat in Nederland kennen. Ik kwam in het Zuid-Franse Sainte Maxime op de boulevard een bank tegen met daarop de afdrukken van de hand van een hele serie bekende Franse sporters. Een aantal van hen kende ik niet, maar ik zocht natuurlijk naar wielrenners. En inderdaad daar stond ook Richard Virenque bij. Het waren veel tennissers en voetballers, maar wel een leuke manier om je sportlegenden in het zonnetje te zetten. Maar ja als het hier al moeite kost om de senior games van de grond te krijgen, zal ik het voorlopig met een Spaanse bierblikje moeten doen. Hij was nog leeg ook.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Wielerhistorie

Geef een reactie

