Dikke banden in de Vuelta

door René Schrier

Michael Boogert werd natuurlijk ook geinterviewd in Assen. foto René Schrier

Michael Boogert werd natuurlijk ook geinterviewd in Assen. foto René Schrier

Het regende heel hard vanavond in Assen.  Ik had er zelf niet veel last van, al kreeg ik bij de presentatie van de deelnemende ploegen aan de Ronde van Spanje wel een fikse bui op mijn kop. Jammer voor de talrijke mensen die naar de presentatie stonden te kijken. Al hadden de meesten wel een regenjasje of paraplu bij zich. Wij niet.

Nee erger vond ik het voor die jongens en meisjes die meededen aan de dikke banden wedstrijdna die presentatie. Die kregen de volle laag. Wij zaten binnen aan een gehaktbal. Droog. Maar die arme kinderen regenden doornat. Toch zette die dikke bandenrace me wel aan het denken. Minstens zo veel meisjes als jongens waren er. En aan de kleding te zien zijn er verschillende clubs in de omgeving van Assen actief. Ze waren gekleed zoals het moet. Gemotiveerd trapten ze door de regen. Ik blijf het leuk vinden om er naar te kijken.  Misschien zit de jonge Marianne Vos er wel tussen.  Ook in Zeeland zijn wel eens dikke banden races, maar of het bij ons zo leeft als wat ik in Assen heb gezien geloof ik niet. Jammer want dat is wel de toekomst. Een vaan hen deelde na zijn race foldertjes  uit. Met op de voorkant de tekst: Vind jij fietsen ook leuk? Kom lekker trainen bij de jeugdafdeling van de wielervereniging de Meteoor Assen-Roden.

Ik moest ook denken aan een uitspraak van de vorige tourbaas, Jean Marie Leblanc ,die ik ooit eens hoorde. Het ging over het wegwerpen van bidons door de renners. Hij zei daarover: als er maar één jongetje is dat zo’n bidon opraapt en daardoor  geïnteresseerd raakt in wielrennen en op een fietsje stapt dan komt zo’n bidon goed terecht.

De Rabo-ploeg bij de presentatie in Assen. foto René Schrier

De Rabo-ploeg bij de presentatie in Assen. foto René Schrier

De hele entourage in het centrum van Assen viel me een beetje tegen. Heel Drenthe zou geel-rood gekleurd zijn als hommage aan de Ronde van Spanje. Dat schijnt in de dorpen ook  wel zo te zijn. Dat kunnen we dan zondag op televisie zien.  Maar Assen viel me dus een beetje tegen.

Morgen is het de hele dag te doen op het terrein van de TT van Assen. Met inderdaad onder meer weer een dikke bandenwedstrijd. En nog veel meer. En natuurlijk waar het allemaal om gaat, een ultrakorte proloog van 4,5 kilometer. Ik hoorde   Juan Manuel Garate van de Rabobank, de winnaar van de tour-etappe op de Mont Ventoux, over morgen zeggen: het wordt Cancellera. We zullen het zien.

Staat hier de winnaar van de Ronde van Spanje? En ik doel niet op Karsten Kroon rechts. foto René Schrier

Staat hier de winnaar van de Ronde van Spanje? En ik doel niet op Karsten Kroon rechts. foto René Schrier

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel, Ronde van Spanje

Een Reactie op “Dikke banden in de Vuelta

  1. Donna

    Hallo daar in Assen,
    Je hebt een mooi stukje getypt hoor Rene haha voor zover ik er verstand van heb!
    Groetjes daar! Donna

Geef een reactie

