Who’s Johnny?

door René Schrier

Ze komen nogal eens opdraven. foto René Schrier

Ze komen nogal eens opdraven. foto René Schrier

Ik kom nog even terug op de ploegenpresentatie voor de Vuelta van vrijdagavond in Assen. Op een zeker moment werden Jan Jansen en Joop Zoetemelk op het podium gehaald. Vooral Jansen draaft overal op als teruggeblikt moet worden in de wielerhistorie. Begint hij me daar toch een verhaal over een ETA aanslag en dat hij daar het hoogste woord zou hebben gehad over de beveiliging van de renners. Alsof de organisatie van de Ronde van Spanje en die van de Vuelta in Drenthe zaten te wachten op een verhaal over een aanslag van de ETA. Ze wilden het wel een beetje gezellig houden. En daar kwam bij dat hij maar bleef praten.  Zoetemelk kwam er niet aan te pas. Het publiek begon zelfs te scanderen: Jopie, Jopie. Een beetje gênant.

Ik was gisteren niet zo positief over de entourage in het centrum van Assen. Het was  een beetje kaal een saai. De Assenaren en de andere bezoekers aan het circuit van de TT in Assen hebben vandaag veel goedgemaakt. Alle 40.000 bezoekers waren  even enthousiast voor elke  renner die passeerde en vooral als er een Nederlander van start ging of finishte. Ze lieten zich flink horen. Het TT circuit was ook een aparte entourage. De renners konden zich lekker warm draaien in de garages waar anders aan de motoren wordt gesleuteld. En zo kon het publiek ook dicht bij de renners komen.

Speciale fietsen voor de Vuelta. foto René Schrier

Speciale fietsen voor de Vuelta. foto René Schrier

Daar maakte neef Maikel me er ook op attent dat het team van Vacansoleil op speciale Vuelta 2009 fietsen rijdt. Dat is goed te zien op de voorvork. Johnny Hoogerland kwam met een van de volgauto’s naar de tijdrit. Toen hij uitstapte kwam er meteen een handvol jongetjes om een handtekening aan hem vragen. De Yersekenaar is niet te beroerd om aan die vragen te voldoen. Een van de jongetjes durfde het wel aan te vragen hoe de renner heet. ‘Johnny’ was het antwoord. Toen wist hij nog niets.  Maar verder vragen durfde hij niet. ,,Ik heb een handtekening van Johnny,’’ riep hij luidkeels. En zijn dag kon niet meer stuk. Ik denk niet dat hij de renner herkende die een paar uur later in de stromende regen zijn 4,5 kilometer aflegde.

Hoogerland signeert zonder problemen maar de jongetjes kennen hem niet. foto René Schrier

Hoogerland signeert zonder problemen maar de jongetjes kennen hem niet. foto René Schrier

1 reactie

Opgeslagen onder Ronde van Spanje

Een Reactie op “Who’s Johnny?

  1. ’n fan

    Dit gedicht is voor Johnny Hoogerland
    hij heeft van fietsen veel verstand
    mag ik zijn foto met handtekening
    ik zal er zuinig op zijn hiervan geef ik de verzekering !!

    Rob Epping
    Burg Martenstraat 5
    Gouda 2806 CJ

Plaats een reactie