Ze vragen er zelf om, die NOS-mannetjes

Frits Bakker

VENLO – We willen zo graag dat we commentaar krijgen van wielerkenners, maar elke keer komen we weer bedrogen uit. Ik had, omdat we toch vier dagen in Nederland rijden, voor de Ronde van Spanje maar eens afgestemd op de NOS, tegen mijn gewoonte in. Want ik dacht: de Belgen zullen, na de vlucht met Johnny Hoogerland en Lars Boom bij die sprints toch wel weer alles op Tom Boonen zetten.

Lars Boom (links) geeft tempo aan, Johnny Hoogerland (rechts) steekt zijn duim op naar de fotograaf. foto Rudie Ottens

Lars Boom (links) geeft tempo aan, Johnny Hoogerland (rechts) steekt zijn duim op naar de fotograaf. foto Rudie Ottens

Zeker vanmiddag, met die ontsnapping van Johnny Hoogerland en Lars Boom, heb ik het heel lang volgehouden op de NOS. Ik luisterde naar Maarten Ducrot en Herbert Dijkstra, in de hoop dat het waar is wat ik al een tijdje denk, dat ze allebei beter worden als commentator, hoewel nog niet te vergelijken met de Belg.

Vandaag, in de massasprint, heb ik me wéér moeten ergeren aan de onkunde van de NOS-mannetjes. We keken naar de eindsprint, ik zag Borut Bozic naar voren schieten voor Vacansoleil, Oscar Freire meedoen op de tweede rij, net als Tom Boonen. En ik geef toe: ik schakelde in volle sprint over naar de Belg, omdat ik weet dat Michel Wuyts en Tom Steels nu eenmaal veel meer renners kennen.

De sprint was nog niet klaar, of ik kreeg de winnaar te horen. Greg Henderson, de Nieuw-Zeelander, troefde Borut Bozic af. Michel Wuyts en Tom Steels wisten dat binnen de tien seconden. Ik dacht: hoe zou het op de NOS zijn, zouden die ook de winnaar al hebben.

Stilte, stilte, stilte, gerommel in het commentaarhokje, Maarten Ducrot die zweeg als het graf, want er was toch twijfel. En na vijf minuten een teken van leven van Herbert Dijkstra: kijkt u naar de herhaling, Andre Greipel wint voor Bozic.

Hoe is het toch mogelijk, als je in een commentaarhok op de finish zit, de rugnummers kunt zien, twee, drie herhalingen hebt bekeken en nog altijd de verkeerde winnaar hebt. Het heeft, om precies te zijn, zes minuten geduurd voordat het eindelijk doorkwam, ingefluisterd waarschijnlijk door collega’s. Niet Andre Greipel wint, maar Greg Henderson. ,,Goh, die Australiërs toch”, kon Ducrot er slechts uitbrengen.

Het is jammer om het te moeten vaststellen, maar ze vragen er zelf om, de NOS-mannen. We weten weer eens dat de kenners nog altijd op de Belg zitten.

7 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Ronde van Spanje

7 Reacties op “Ze vragen er zelf om, die NOS-mannetjes

  1. jan v/d Broeke

    Frits, goed luisteren naar de Belgen. Henderson is een nieuw zeelander

  2. ap den doelder

    Ongelooflijk wat die twee voor onzin en onkunde uitkramen !

    Volkomen gelijk Frits !

  3. Ach Frits op deze blog schreef vorige week nog iemand dat Tom Boonen in de Eneco Tour enkele jaren geleden nog de etappe in Terneuzen won. Dat was toen duidelijk zijn ploegmaat Wouter Weylandt van Quickstep.

    En zo kom ik geregeld fouten tegen in deze blog, daar loop toch ook niemand over te zeiken. Het is alleen maar goed dat deze blog er is ik lees deze blog dan ook al vanaf het begin.

    Zelf kijk ik ook bijna altijd naar de Belg en als ze teveel over Boonen en Co praten zap ik wel eens over naar de Nederlander (als ze tenminste uitzenden).

    Dit onderwerp is ook al diverse keren hier besproken in deze blog en op div. wielerforums dus dit weten we zo langzamerhand wel. Je kan vanaf nu beter richten op de Vuelta en het WK, op de transfermarkt is ook genoeg te melden dus het is zeker geen komkommertijd in de wielerwereld.

    • fbakker

      Zullen we doen, Anco, is bij deze beloofd. Ik dacht dat we juist zo positief aan het worden waren over Herbert en Maarten, maar dan was dit weer een kleine teleurstelling, zullen we maar zeggen. Zoals je zegt, we maken allemaal wel eens fouten, dus ik zal me er niet meer aan storen.

  4. Hoi Frits,

    Je mag je best storen aan het commentaar van de heren Ducrot en vooral Dijkstra dat doe ik ook hoor. Alleen is dat op het net en dan vooral op de prikpagina wielrennen al tientallen malen besproken terwijl de NOS gewoon mee lees en daar toch verder niets mee doe.

    • fbakker

      Ik vind gewoon dat ze zo hardleers zijn, maar weet hoe moeilijk het is om een hele etappe vol te praten. En ik heb best een zwak voor Maarten, die ik ken uit zijn actieve wielerjaren en die altijd een soort van onzekerheid heeft uitgestraald. Dat doet ie nu nog als ik hem tegenkom. Vaak kijk ik alleen naar de NOS om te horen hoe hij zich ontwikkelt en hoop ik dat het met het jaar beter gaat.
      Waar ik me vooral aan stoor, is dat die twee jongens zo weinig wielrenners kennen. Ik denk, als je nou eens wat vaker naar de bussen gaat ’s morgens, als je uit je hoofd leert welke zonnebrillen ze op hebben, als je de stijl eens leert kennen, moet toch kunnen als je zo’n heel jaar meeloopt. Nu is het dikwijls zoals toen de sprint werd aangetrokken voor Bozic in de laatste honderden meters. Vacansoleil rijdt op kop, hoor je dan alleen. Dat zien wij met duizenden tv-kijkers ook wel hoor. Ik wil horen van de kenners op de commentaarpositie wie die Vacansoleil is die de sprint aantrekt.
      Maar goed, weer genoeg over gepraat, over tot de orde van de dag. Bedankt voor reacties, we blijven attent luisteren he, maar vooral naar de Belg.

  5. Roex Rita

    Hartelijk dank voor de mooie dag dinsdag in de Vuelta.
    RR

Geef een reactie

