Kapstokje gezocht voor 2100 wielershirts

door René Schrier

Ik kwam bij een wandeling over het TT circuit van Assen zaterdag een tent tegen waarin een tijdelijk wielermuseum gevestigd was. Heel oude fietsen, velocipèdes, fietsen met een houten frame, er was van alles te zien. Die museumtent was een van de activiteiten die waren opgezet om de proloog van de Ronde van Spanje wat op te leuken. Zo was er van alles te doen.

Een wielermuseum als extra attractie bij de proloog van de Ronde van Spanje. foto René Schrier

Een wielermuseum als extra attractie bij de proloog van de Ronde van Spanje. foto René Schrier

Ik liep daar ook rond vanuit de gedachte; eens kijken wat ze allemaal organiseren. En eens zien of er nog dingen bij zijn waar Zeeland volgend jaar zijn voordeel mee kan doen als de Giro d’Italia in Middelburg aankomt en de Tour de France door Zeeland trekt. In die museumtent stuitte ik op Henk Theuns. Ik had hem al eens gezien bij de expositie in het Zeeuws Museum in Middelburg deze zomer over vergeten koersjes in Zeeland. Hij had daar toen een paar shirts hangen ter gelegenheid van die expositie.

Theuns was in zijn jonge jaren een verdienstelijk renner uit west-Brabant. Later is hij wieler- en sportfoto´s gaan maken en wat echt bijzonder is, hij ging wielershirten verzamelen. Hij heeft nu een enorme verzameling wielershirten en niet van die gewone. Er zijn kampioensshirten bij van allerlei internationale topcoureurs. Zo ook heel wat Zeeuwse shirts van Jan Raas, Kees Bal en Theo Middelkamp toen ze in de prijzen reden.

Een zeer bescheiden selectie uit de collectie van Henk Theuns in het Zeeuws Museum. foto René Schrier

Een zeer bescheiden selectie uit de collectie van Henk Theuns in het Zeeuws Museum. foto René Schrier

Ik zag in die tent in Assen een indrukwekkende verzameling. De hele achterwand van de tent was vol. Theuns vertelde me dat het er 100 waren. Ik vroeg hem hoeveel hij er in totaal thuis had. In totaal 2100 antwoordde hij. Ik vond de verzameling in Assen al indrukwekkend. Maar het totaal is dus nog eens 20 keer zo veel. Theuns zat – met  ik neem aan zijn vrouw – in een hoekje bij zijn verzameling. Ik vroeg hem of hij met al die shirten thuis nog steeds gelukkig getrouwd was. Hij zei dat het een goede vraag was en ze lachten allebei tevreden. Dus het zal wel goed zitten.

Uit zijn  woorden klonk door dat hij het zo langzamerhand wel  een beetje heeft gehad om steeds maar met die shirts  op te draven. Hij wordt nogal eens gevraagd bij allerlei wielerevenementen. ,, Ik zou graag nog één keer alle 2100 shirten op een mooie manier willen laten zien en dan kan ik er wat mij betreft een punt achter zetten. Maar het is nog niet zo eenvoudig. Want 2100 shirten vragen erg veel ruimte en dat betekent dat je niet overal terecht kunt. Daarom neem ik steeds een selectie mee als voor een wielerevenement gevraagd wordt. Ik zou ze graag nog een keer willen laten zien en dan vind ik het welletjes´´, zei hij.

(Wieler)journalist Wilfred de Jong in een van de shirten in Middelburg. foto René Schrier

(Wieler)journalist Wilfred de Jong in een van de shirten in Middelburg. foto René Schrier

Ik dacht meteen aan Middelburg volgend jaar. Dat zou nou een van de mooi side evenementen zijn rond de aankomst van de Giro. Er moet toch ergens in Middelburg een ruimte te vinden zijn  waar die 2100 shirten geshowd kunnen worden. Ik geef toe daar heb je veel ruimte voor nodig. Het gebouw van de PZC is er helaas niet geschikt voor, maar daar moet wat op te vinden zijn. Ik ben nog meer ideeën tegengekomen in Drenthe, maar daarover later meer in dit wielerblog.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Ronde van Italie in Zeeland, Ronde van Spanje

Geef een reactie

