Column Johnny 5. Mafketels

 

Het moest een rustdag zijn en dat is het ook geworden. Ik heb een hele dag op mijn nest gelegen en ook bijna de hele dag geslapen. Mijn lichaam zal het wel nodig hebben gehad na die val van dinsdag, denk ik. We hebben in het begin allemaal gezegd dat het wel vreemd was, een rustdag na drie dagen koersen. Maar nu kwam hij goed van pas.

Ik heb gehoord dat ze mij de schuld geven van die massale valpartij. Ik ben weggeschoven toen ik de sprint wilde gaan voorbereiden. Dat kan gebeuren hè. Dat er daarna een heel peloton overheen valt, daar kan ik ook niks aan doen.

Je hebt altijd van die mafketels die dan gekke dingen roepen. Die van Vacansoleil, heb ik horen zeggen, zijn er de schuld van dat het hele peloton op straat lag. Ze doen maar. Ik heb Lars Boom later gesproken, die zei dat er op die plek olie op de weg lag. Dan kun je makkelijk onderuit schuiven hè.

Ik voel me nu wat beter na zo’n dagje in bed. En ik heb ook helemaal geen flikker gedaan, alleen anderhalf uur gefietst hier langs de kust in Tarragona. Voor de rest alleen maar geslapen, ze konden een kanon naast me afschieten.

Van de mooie Spaanse kust en het lekkere zonnetje heb ik bijna niks gezien. Ik kijk vanaf mijn balkon over de zee uit, maar ik heb er vandaag geen oog voor. De schaafwonden op mijn lichaam doen nog zeer, dat heeft een paar dagen nodig om te genezen.

’Morgens om elf uur ben ik even uit bed gekomen om een ontbijtje te nemen, ’s middags even op mijn eentje gefietst en ’s avonds met de ploeg gegeten. Ik geloof dat het allemaal nog meevalt met de blessures. Marco Marcato moeten we nog afwachten. Die is naar het ziekenhuis in Tarragona geweest voor onderzoek. Hij start vandaag wel.

Voor de aanpassing aan de Spaanse temperaturen ben ik niet bang. Ik heb de laatste maanden meer in de warmte gezeten dan in de kou. Ik voel me ook redelijk fit, dus normaal moet er geen probleem zijn de eerste dagen.

Vandaag wordt het gewoon weer een sprintetappe, denk ik. We rijden een stuk langs de kust, krijgen na vijftig kilometer een klimmetje en dan blijft het vrij vlak tot in Vinaròs. Het schijnt dat Jos van der Vleuten, die nu in Zeeland woont, hier in 1972 een etappe heeft gewonnen. Voor mij een aardig detail, voor de ploeg is het vooral zaak om te overleven.

 Johnny

 

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Columns Johnny in vuelta, Ronde van Spanje

Geef een reactie

