Column Johnny 7. Bravoure

 

Ik had er al een paar keer m’n geld op gezet dat de bravoure van onze ploeg een keer zou lonen. Wat een prachtig succes voor Vacansoleil zeg: een etappe in de Ronde van Spanje winnen. Borut Bozic die alle snelle sprinters het nakijken geeft. Ik had me net recht gezet in het peloton en zag het gebeuren. Het was een machtig gevoel.

We hebben het met z’n allen even gevierd, toen Borut terug was van de dopingcontrole. Dat hoort erbij hè. Voor zo’n overwinning mag je de kurken wel even weg laten schieten. Jammer dat ik geen champagne lust en geen wijn, alleen Trappist, maar dat hadden ze niet. Dus geen alcohol voor Johnny, helaas.

Bozic heeft weer laten zien dat hij elke sprint kan winnen als hij maar niet moet wringen. Van massasprints die gevaarlijk zijn, moet hij niks hebben. Maar zoals nu, op de macht, dan gaat hij aan en rijdt alles uit zijn wiel.

Ik ken hem pas vanaf dit jaar, nu we samen voor Vacansoleil rijden. Het is een prachtig mens, rustig, sympathiek, nooit praatjes, een jongen die voor zijn vak leeft. Ik zoek hem dikwijls op en we voelen elkaar goed aan in finales.

Die aankomsten zoals gisteren liggen ons perfect. Ik ben zelf eerst weggesprongen in de finale om de boel voorin te ontregelen. Dat hebben ze niet graag, die sprintersploegen, want dan kunnen ze geen treintjes meer vormen. De Fransman (Moncoutié), die weg was toen ik sprong, wilde niet echt meer meewerken. Ik heb zo lang mogelijk alles gegeven, totdat het peloton over me heen kwam.

Daarvoor, op een klimmetje in de plaatselijke ronde, had ik Bozic al opgehaald achter in het peloton. Ik wilde hem naar voren rijden, maar toen we bijna vielen, raakte ik hem kwijt. Toen heeft Carrara hem verder gelanceerd.

Het blijft oppassen hè, want onderweg, toen ik met tien bidons in mijn zakken reed, ging ik ook onderuit. M’n schaafwonden zijn weer open, maar wat geeft het. Die overwinning maakt alles goed.

Wat een eerste week voor Vacansoleil zeg. Ik denk, als we zo blijven rijden, dat ze straks niet meer om ons heen kunnen met de Tour voor volgend jaar.

 

 

 

 

 

5 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Columns Johnny in vuelta

5 Reacties op “Column Johnny 7. Bravoure

  1. Tom

    Een diepe, diepe buiging voor wat Big Johnny vandaag heeft laten zien. Hij heeft definitief de harten van alle Nederlanders en Belgen die naar de etappe zaten te kijken veroverd. Wat een karaktervent. Maak hem direct ambassadeur van Zeeland!

    • rschrier

      Ik ben het er helemaal mee eens. Ik zat zelf naar Nederland 1 te kijken, maar ik ben wel benieuwd wat de Vlamingen er van vonden.
      René

      • Tom

        Vanwege de commentaren zat ik wat te zappen, maar de Belgen waren net zo verbaasd als lyrisch over Johnny zijn klimcapaciteiten als zijn onbevangenheid. En geen enkele keer zeiden ze dat Johnny een ‘Ollander’ was, nee, het ging steeds over die sympathieke Zeeuw!

  2. een fan

    Wat een rit vandaag, petje af voor deze jongen. Daar gaan we nog meer van horen en zien.

  3. Mooie prestatie. Ik heb met plezier naar etappe gekeken. Jammer dat op de Nederlandse teletekst de prestatie van Geesink alleen werd geroemd en niet die van Johnny. Ga zo door en ze kunnen er niet meer omheen
    Succes.

Geef een reactie

