Zijn er lijntjes tussen Rotterdam en Zeeland?

door René Schrier

Misschien ligt het aan mij. Maar op de een of andere manier heb ik de indruk dat er, als het om de Tour de France gaat, niet echt een goede lijn ligt tussen Rotterdam en Zeeland. Volgend jaar in juli vertrekt de Ronde van Frankrijk, na een proloog op zaterdag, op zondag uit de Maasstad. Op die zondag trekt het peloton door Zuid-Holland en Zeeland om vervolgens ergens in België (vermoedelijk Mechelen) te finishen.

Zelfs in een eenvoudig Frans dorpscafé wordt lang van te voren duidelijk gemaakt dat de Tour de France passeert. foto René Schrier

Zelfs in een eenvoudig Frans dorpscafé wordt lang van te voren duidelijk gemaakt dat de Tour de France passeert. foto René Schrier

Wat mij opvalt is dat als Rotterdam over de Tour de France communiceert, er nergens het woord Zeeland valt. Ik heb al eerder op dit blog en in de PZC gemeld dat de provincie Zeeland niet echt op scherp staat als het om de doortocht van de Ronde van Frankrijk gaat. En dat gevoel heeft me nog niet verlaten. Dit weekeinde zag ik weer een persbericht van de gemeente Rotterdam over een speciale truck die ze inzetten om de Ronde van Frankrijk in de hoofden van de mensen te krijgen. Ik maakte daar gisteren melding van op dit blog. Wat me in dat persbericht opviel is dat er wederom met geen woord over Zeeland gerept wordt. Ik begrijp best dat in hun eigen persberichten en publicaties alle aandacht naar Rotterdam uitgaan. Natuurlijk dat is het eerste belang van de gemeente Rotterdam zelf. Ze hebben per definitie als het daar om gaat niets met Zeeland te maken. Laat die provincie zijn eigen boontjes maar doppen. Maar doet Zeeland dat wel?

Als je nog eens naar dat persbericht kijkt, wordt alles genoemd; de etappe door Zuid-Holland, Voorne Putten en Goeree-Overflakke en zelfs de aankomst in België, maar over Zeeland geen woord. Ik zal de bewuste zinnen uit het persbericht citeren: ,, Een dag later voert de gele trui het peloton aan als de tweede etappe vertrekt vanuit het Scheepvaartkwartier met de officiële start op de Erasmusbrug. Via de stad rijden de renners richting Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee om de tweede etappe in België af te sluiten.” En Zeeland dan?

Zelfs met zoiets eenvoudigs als een gestileerd fietsenrek - zoals hier in Straatsburg - kun je het fietsen tussen de oren van de mensen krijgen. foto René Schrier

Zelfs met zoiets eenvoudigs als een gestileerd fietsenrek - zoals hier in Straatsburg - kun je het fietsen tussen de oren van de mensen krijgen. foto René Schrier

Ligt het nou aan mij of is mijn voorgevoel juist dat de lijntjes tussen Middelburg en Rotterdam, als het om de Tour de France gaat, niet zijn wat ze moeten zijn? De doorkomst van de Tour de France is een fantastisch evenement voor de streek en voor het toerisme. Maar alleen als je je als streek daar ook voor inzet.  Als je het slechts over je heen laat komen gaat het net als het peloton als een streep aan je voorbij. Terwijl er toch zoveel meer van te maken is. Duizenden mensen zijn bereid vele kilometers af te leggen om dat evenement te bezoeken. Moet Zeeland, een provincie waarin het toerisme een belangrijke economische poot is, dan niet wakker worden? Gelukkig is de gemeente Middelburg – als het om de Ronde van Italië gaat – al een stapje verder.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Tour de France, Tour in Zeeland

Geef een reactie

