Column Johnny 9. WK-dromen

 

Ja, natuurlijk droom ik van het WK, dat één week na de Vuelta wordt gereden. Heel veel zelfs. De bondscoach heeft gezegd dat hij me in de gaten houdt en hij zal me wel gezien hebben. Maar wie gaan er? Gesink, Kroon, Moerenhout heb ik gehoord. Ik hoop dat ik bij die andere drie zit.

Ik ben gisteren tegen een Múúr opgereden zeg, waar ik als kleine jongen nog niet met de brommer tegenop kon. Ik heb het niet eens slecht gedaan, 32e op 2.17, maar ik klim de laatste dagen ook verschrikkelijk goed. Wie had dat ooit gedacht hè. Ik kom van het vlakke land en kon vroeger helemaal niks als het omhoog ging.

Weet je dat ik nog maar 66 kilo weeg? En dat ik nog maar vijf procent vet heb? Toen ik op de weegschaal stond, dacht ik: het moet niet te gek worden.

Ik ben in het peloton een tijdje naast Karsten Kroon gaan rijden. En ik vroeg: wat zou jij doen in mijn positie. Want in de ploeg vinden ze dat ik me als kopman moet wegsteken. Ik ging een keer naar de auto om water te halen en Hilaire riep: Johnny, wegwezen, jij moet dit niet meer doen.

Zelf zou ik liever voor een etappe gaan dan dertigste worden in het klassement. Dat herinnert niemand zich later meer. Maar iedereen weet nog dat Heddy Nieuwdorp ooit een etappe won in de Vuelta.

Kroon zei: je moet op etappes gokken, niet op het klassement. Daar ben je te jong voor. Als je er zo blijft invliegen, kun je er heel lang slecht van zijn.

Ik zie het wel, m’n benen voelen nog altijd perfect. En ik geniet er van. Na die rit van zondag heb ik veertig sms’sjes gekregen van vrienden. En in het peloton beginnen ze me ook te kennen. Ik zei tegen Moncoutier, met wie ik op kop reed: ik wou dat jij had gewonnen. Hij zei: ik was ook naar de Filistijnen man.

De andere ploegen zien ook wat ik doe. Gerrie van Gerwen, van Milram, kwam zondag naast z’n renner rijden om drinken te geven. Ik riep: krijg ik ook een colaatje. Ja, dan kun je er alvast aan wennen, riep hij terug.

Ik ben gisteren weer een keer naast hem gaan rijden en heb gezegd: maar ik heb wel een contract voor twee jaar, hè broer.

 

3 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Columns Johnny in vuelta, Ronde van Spanje

3 Reacties op “Column Johnny 9. WK-dromen

  1. Met volle teugen geniet ik en van Johnny en van deze column. Nu nog net die kop… eindelijk!

  2. enrico

    de aandacht voor Johnny werd in mij wakker gemaakt door Frits; ik volg hem reeds het hele seizoen; zijn aanvalsdrift kan niemand ontgaan, ook de grote ploegen niet, ook de selectieheren niet; wat een heerlijke ploeg, voortreffelijk geleid door Hilaire VDS en zijn staf; één klein voorbehoud: zo’n zwaar programma afwerken zou wel eens sporen kunnen nalaten, de manier van koersen spreekt natuurlijke elke wielerfan aan, niets dan lof voor deze “flandrien” uit zeeland.

  3. Johnny de bondscoach kan volgens mij niet meer om je heen, jij rijdt zo sterk, als Nederland mee wil doen op het WK moeten ze jou meenemen. In de aanval als een Zeeuwse leeuw in Zwitserland. Ga voor eigen kansen jong, laat je behandelen als kopman, aanvallen waar jij denkt dat je moet aanvallen, die etappe overwinning komt eraan. Go Johnny Go !!!

Geef een reactie

