Column Johnny 14. Plaspauzes

Je ziet wel eens renners, zeker als de tv er nog niet bij is, na vijfhonderd meter koers al langs de kant van de weg staan om te plassen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar het zal wel zijn omdat er in het stadje van de start geen toilet was. En je kan maar moeilijk even tegen een muur gaan staan plassen tussen het publiek.

Dan wachten ze liever even totdat er een stil plekje onderweg is. Het kan meestal ook nog wel in het begin van de koers, want dan kun je tussen de auto’s op je gemakje terugrijden naar het peloton.

Ik had het gisteren nog moeten zien, want zo hard is het in de eerste kilometers zelden gegaan. Het leek wel of iedereen gek was in het peloton. Toen er twee weg reden, begonnen ze allemaal te schreeuwen en te fluiten. Ik dacht dat ze het wel goed vonden, maar daarna hebben ze zestig kilometer alleen maar gedemarreerd.

Dat heeft geduurd totdat die grote groep weg was. En dan zie je ineens dertig, veertig man gaan staan plassen. De koers wordt stilgelegd, dat is een wielercode. Het is tijd voor een plaspauze. Ik heb wel eens gehoord dat Cipollini dat vroeger aangaf. Wie dan probeerde nog weg te rijden, werd in zijn nekvel gepakt.

D’r zijn wat regels in de koers. Je mag bijvoorbeeld niet plassen in de bebouwde kom, dan krijg je 200 Zwitserse francs boete als de jury het ziet. Wat ik altijd een kunst vind, is plassen tijdens het fietsen. Doen ze de koersbroek even naar beneden en huppetee. Ik moet in finales nooit plassen, want het schijnt dat dat wordt stilgelegd in volle inspanning.

Het kan nog erger: dat je écht naar de wc moet. Ik moest zó lachen dit jaar in de Ronde van Wallonië. Jan Bakelants zat drie minuten alleen vooruit en opeens werd er in het peloton in de remmen geknepen. Het bleek dat hij ergens had aangebeld en had gevraagd of hij naar de wc mocht. Wij hebben maar even gewacht tot hij klaar was en weer terug in het peloton was.

Trouwens: ik vind het wel razend knap wat Lars Boom heeft gedaan. Ik zag al een paar dagen dat hij goed zat, alle lof voor zo’n prachtige solo.

 

 

 

 

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Columns Johnny in vuelta, Ronde van Spanje

Geef een reactie

