Reacties op de column van Johnny

Frits Bakker

YERSEKE – De prikpagina wielrennen geeft vaak een inzicht in wat de meningen zijn van de wielersupporter uit de straat. De reacties zijn veelzijdig, iedereen heeft wel een mening op actuele zaken, dopingzaken, wielerronden of renners. Johnny Hoogerland heeft nu ook een eigen onderwerp op de pagina: de laatste column van Johnny Hoogerland.

De maandagse column in de PZC staat erin afgedrukt en wielerfans reageren er enthousiast op. De mooiste kunt u hieronder lezen:

,,Wat een schrijverstalent! Een bewerking van mij in dichtvorm. Zo klinkt het ook als een klok; J. Hoogerland, dichter.
Zou hij zelf in de gaten hebben welk een poetisch potentieel er in zijn columns verstopt gaat? Let ook eens op de typisch Zeeuwse beeldspraak die verstopt gaat in zinnen als ‘ik heb me er weer bovenop geknokt.”

Empujar.

Held! Empujar, nog 6 dagen!

Zaterdag ben ik geflikt,
vind ik zelf.
maar ik heb me er weer bovenop geknokt.

Ik spreek maar weinig Spaans,
maar empujar betekent duwen
Dat roep ik dus wel eens hè, als ik tegen zo’n berg oprijd.
…Empujar, empujar…
Kan nooit kwaad,
…een duwtje in de rug

J. Hoogerland

,,Dat ‘ie mooi kan fietsen, akkoord, z’n stukjes zijn leuk om te lezen bovendien, maar dit mag de naam column toch niet dragen. Het zijn wat losse opmerkingen en halve verhaaltjes die achter elkaar geplakt zijn. Leuk om te lezen, daar niet van, ook ik ben een fan van ‘m, maar hij kan duidelijk beter fietsen dan schrijven. Hij schrijft alsof hij praat. Ik ben enorm fan van hem. Benieuwd waar zijn maximum ligt.

Geweldig!
Fantastisch om te lezen! Daar draait het toch om als je iets schrijft voor ” het publiek ” ?
Zwaar fan van Johny!

Alle reacties zijn te lezen op wielrennen.startpagina.nl/prikbord

3 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Columns Johnny in vuelta, Ronde van Spanje

3 Reacties op “Reacties op de column van Johnny

  1. enrico

    empujar: hoogerland heeft het niet echt nodig om geduwd te worden; heeft nog energie en tijd over om een colum te schrijven, zijn naam doet meer aan een dichter denken dan wel aan een coureur.
    de vraag om een duwtje doet me denken aan een rit in de tour 1978 over de col de joux plane; na een nachtrit waren we ’s morgens boven op de col aangekomen, prachtig weer, mooi vergezicht; na de middag mist en rotweer, zicht een tiental meter; ik heb twee renners echt gekend: JL Vandenbroucke en Gerben Karstens, deze laatste steeds in mooi frans smekend: pousse moi, coureur malade, pousse moi, coureur malade… empujar, waarom niet? daags voordien had michel pollentier een “ongeval” met een “peer”; empujar… pousse moi, niets hielp, naar huis !

    • fbakker

      Wat heerlijk, Henri, om af en toe een reactie op dit weblog te krijgen van een Vlaamse wielerkenner die kritisch en attent meeleest. En die, zoals je laat blijken, al heel wat wielerstormen heeft getrotseerd in Alpen en Pyreneeën. Succes met de Belgische ploeg op het WK, wij zullen supporteren voor Johnny. Vind je vast niet erg.

  2. Kees Bal

    Hoi Frits,
    Nu ik 1978 lees in de vorige mail. Doet me dat denken aan de Vuelta van 1978. We hadden toen weliswaar een import Zeeuw die furore maakte in deze Vuelta. Namelijk Jos Schipper. Er wordt weinig aandacht aan geschonken maar Jos, nu altijd nog woonachtig in Zeeland (Hansweert) werd toen wel 5e in het eindklassement .Ik meen op 4.38 van Bernard Hinault toch de vijfvoudige Tour-winnaar. Een prestatie die naar mijn mening flink onderbelicht is gebleven.

Geef een reactie

