Column Johnny 18. Total loss

Van een grote ronde word je sterker, zeggen ze altijd. Ik weet nu hoe dat komt. Twee weken koersen is nog te doen, in de derde week moet je ontzettend diep gaan. Dat maakt je beter als renner, weet ik van collega’s die al veel grote rondes hebben gereden. Ik voel me helemaal total loss nu, ook al heb ik het gisteren niet eens zo slecht gedaan. Die afdaling heeft me alleen genekt, die heeft me tijd gekost.

Het was spekglad in de bochten en ik zat in het begin helemaal alleen. Als je renners voor je ziet rijden, dan kun je zien hoe de bochten lopen. Ik was op twee, drie kilometer voor de top van de laatste klim net iets te ver achterop geraakt. Dalen is normaal gesproken geen probleem, ik durf wel risico’s te nemen, maar nu voelde ik een zekere angst, ik vond het levensgevaarlijk om weg te slippen.

Ik begon er alleen aan en beneden zaten er zo’n veertig renners bij me. Het heeft me een plek gekost in het klassement, da’s jammer. Toch blijft het altijd nog goed hè, dat ik maar een goeie minuut verspeel in zo’n klim. Dat is ook een teken dat ik me nog altijd goed voel.

Weet je wat het was gisteren? Robert Gesink werd er al vroeg afgereden, dat gaat als een lopend vuurtje door het peloton. En dan wordt er vooraan ineens gereden, omdat ze een man die hoog in het klassement staat niet terug willen laten komen. Dus er is eigenlijk geen moment rust geweest in de voorste gelederen. Ik kon lang mee met het selecte kopgroepje, totdat het op een gegeven moment op was. Daarvoor was ik zelf nog even gesprongen, omdat ik wat voorsprong wilde nemen voor de klim.

Ik was zeiknat toen we aankwamen en total loss. We zijn nog twee uur onderweg geweest naar het hotel. Daan, de manager, zei dat het beter was om niet gelijk op bed te gaan liggen, maar eerst een kwartiertje op de rollen te rijden. We staan tenslotte voor een belangrijke tijdrit, die wil ik zo goed mogelijk voorbereiden.

Het wordt wel tijd dat het erop zit, ik heb het een beetje gehad nu. Maar dat geldt wel voor allemaal, denk ik. Het is niet voor niks dat er zo veel uit koers gaan. Dat moet iedereen zelf maar weten, hoor. Ik zie het niet als een minachting voor de Vuelta. D’r zijn nu vijftig renners naar huis, in de Tour hebben er ook een stuk of vijftig Parijs niet gehaald.

Vandaag nog volle bak rijden in de tijdrit, dan zondag uitbollen naar Madrid. En een hele week voorbereiden op het WK. Ik kijk er nu al naar uit.

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Columns Johnny in vuelta, Ronde van Spanje

Geef een reactie

