Terreur van de scholen is weer begonnen

Frits Bakker

TERNEUZEN – Ik moet het onmiddellijk toegeven: voor sommige toerclubs is de teller heilig en moet het gemiddelde per week omhoog. Dat zijn niet de leukste clubjes om tegen te komen als je als argeloze fietser een toertje aan het maken bent en eigenlijk de rust wil opzoeken van de fietspaden. Ze schreeuwen al van ver dat je uit de weg moet gaan en schromen niet om driekwart van het fietspad voor zich in te nemen. Dat is één soort terreur, ik moet het jammer genoeg als toerrijder erkennen.

Aan de andere kant is er de terreur van de scholen. Dat is een veel erger soort van gebruikers van de fietspaden. Je hebt ze natuurlijk in alle soorten en maten, want ik wil ze niet graag over één kam scheren. Ik ken jongeren die keurig met z’n tweeën naast elkaar van huis naar school en terug rijden. Maar pas op als ze wat uitdagend worden, in grote groepen zijn, de gsm bij de hand hebben, geen oog voor tegenliggers hebben en brutaal met zijn vijven naast elkaar gaan rijden. Dan kun je bellen en schreeuwen wat je wilt, je kunt maar beter een bochtje door de berm maken. Anders word je ongegeneerd van de weg gemaaid.

Ik heb het zelf vrijdag weer eens meegemaakt, toen ik op de racefiets van Axel naar Terneuzen reed, maar er zullen vast nog heel veel andere routes zijn waar het in de middaguren gevaarlijk fietsen is. Ik werd drie keer in de kant gedrukt, de derde keer door een meisje dat helemaal links van het fietspad zat, bezig was een spannende sms in te tikken en absoluut geen oog had voor wat er op haar afkwam. Ik heb haar flink uitgescholden, moet ik bekennen, omdat ik niet alleen de kant in moest, maar ook met een paniekreactie mijn remkabel afkneep.

Het zijn ergernissen van vele fietsers die in de middaguren op pad gaan. Ik weet dat Ronny Babijn, eer zeer getalenteerde triatleet, eens door zo’n groepje van de weg is gereden. Hij heeft er een chronische blessure aan overgehouden. En iedereen heeft wel een verhaal over schoolgaande jeugd die geen enkel respect toont voor andere fietsers en tegenliggers.

,,Je moet op dat tijdstip, als de scholen uitgaan, ook niet gaan rijden”, zei een vriend van me. Dát noem ik nou echt terreur, zo’n opmerking. Zoiets als dat je bepaalde wijken van de grote steden alleen binnen kunt lopen met gevaar voor eigen leven. Ik zou willen zeggen: er ligt een taak voor de politie om eens een oogje in het zeil te houden en een waarschuwing uit te delen. Of voor de scholen om wat aan sociale opvoeding te doen.  Ik denk evenwel dat het niet veel zal uithalen, het is ook weer zo’n vervelend uitvloeisel van de huidige maatschappij.

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel, Fietsgedrag, Toeren en trimmen

Een Reactie op “Terreur van de scholen is weer begonnen

  1. Frits,
    Ik ben er ook een die elke weekdag scholieren tegenkomt op mijn dagelijkse woon-werk fietsrit. Ik moet toegeven dat ze, als ik tijdig roep of bel dat ik eraan kom, toch wel voor me opzij gaan. Lukt niet altijd maar het is zaak om defensief te rijden, die opgeschoten jeugd heeft vaak niets met sporten tegenwoordig, laat staan wielrennen. Ik wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn hoor. Maar weet je als het straks weer wat kouder en natter wordt zijn de grote groepen allemaal verdwenen, zitten ze in de bus naar school. Elk nadeel heeft zo zijn voordeel en weet je wat ik ook doe tegenwoordig ofwel vroeger vertrekken zodat er nog geen scholieren op het fietspad zijn of een alternatieve route kiezen waar geen scholieren fietsen …maak ik gelijk wat extra kilometers. Weet je waar de politie op gaat controleren ……op wel of geen fietsverlichting aanhebben…let maar op daar kun je je klokje op gelijk zetten. Ik geef toe is beter voor de veiligheid want laten we eerlijk zijn, een wielrenner zonder licht met een gangetje van + 30km/uur tegenkomen is ook geen pretje.

Geef een reactie

