Johnny levert ongelooflijke prestatie op WK

Frits Bakker

MENDRISIO – De bondscoach was verbaasd, de supporters braken op het Oranjeplein de tent af, hij zelf bleef er nog het meest nuchter onder. Het WK wielrennen, met de Australiër Cadel Evans als winnaar, eindigde gisteren voor Nederland met een ongelooflijke prestatie van Johnny Hoogerland. De Zeeuwse debutant reed de laatste honderd kilometer in de aanval en was in de finale ook nog veruit de beste Nederlander.

Johnny Hoogerland (rechts) zondert zich even af van de kopgroep op het WK. foto Herman Dekker

Johnny Hoogerland (rechts) zondert zich even af van de kopgroep op het WK. foto Herman Dekker

 

Hij werd veertiende, nog voor wereldtoppers als Basso en Freire, nadat hij in de laatste ronde de grote favorieten moest laten gaan. ,,Het is nog een kleine stap naar die wereldtop’’, schatte hij zelf na afloop in. ,,Ik heb gedaan wat ik moest doen, zo lang mogelijk wachten en meespringen toen het nodig was.’’

De Zeeuw maakte een grootse indruk in een vlucht met de Italianen Ballan, Visconti en Scarponi, later met Tom Boonen, Kim Kirchen, Greg van Avermaet en behoorde in de drie laatste ronden tot een select groepje dat twee minuten voorsprong nam op het peloton met de favorieten. Bondscoach Leo van Vliet zei later: ,,Ik had Johnny willen toeroepen dat hij zijn krachten moest sparen voor de echte finale, maar de communicatie met de oortjes werkte niet goed.’’

Johnny zei later: ,,Ik heb inderdaad niets gehoord van stalorders, maar ik vind niet dat ik met mijn krachten heb gesmeten. Ook op het laatst probeerde ik me nog zo veel mogelijk te sparen. Maar ja, als de Italanen, de Belgen en de Spanjaarden een coup opzetten, moet je meezitten. Dat heb ik gedaan in die laatste ronde.’’

De beste Nederlander, beter zelfs dan de grote talenten Robert Gesink en Lars Boom en dan de routiniers Koos Moerenhout en Karsten Kroon, kwam tien minuten na afloop uit de Rabobus met een glimlach op het getekende gezicht. ,,Ja, mijn eerste WK, ik was natuurlijk hartstikke kapot toen ik in de bus stapte. Maar ik heb er een goed gevoel over. Ik heb in de laatste ronden aan Karsten Kroon gevraagd: moet ik voor je rijden? Hij zei: nee, het is op bij mij, rijd je eigen koers maar. Dat heb ik gedaan, ik ben nog naar Vinokourov gereden, toen die ontsnapt was, heb met Rodriguez nog even op kop gereden. Toen Cunego demarreerde, was het ineens op. Dat is wat ik bedoel met die stap die ik nog moet maken om tot de echte wereldtop te horen.’’

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Johnny Hoogerland, WK wielrennen Mendrisio

Geef een reactie

