Wat een gedoe met die oortjes van Oranje

Frits Bakker

MENDRISIO – Het peloton kan niet meer zonder, zeggen de renners zelf. Ze waren bereid tot een protestactie toen de Tour de France dit jaar voor een paar dagen de oortjes verbood. Zonder communicatie geen koers meer, vinden ze, omdat het te gevaarlijk is als de ploegleider niet met zijn renners kan praten. De tegenstanders vinden dat de koers zijn verassingselement kwijt is. Kopgroepen worden net op tijd teruggegrepen, omdat de voorsprong via de oortjes exact wordt doorgegeven naar het peloton.

Maar net als dat er bij de KNWU altijd van alles misgaat met de communicatie tussen de auto’s, de ploegleiders en de pers, is de communicatie met de oortjes ook nog vaak gebrekkig. Dat kwam zondag nog eens goed aan het licht. Johnny Hoogerland had zowat heel de wedstrijd geen contact met de ploegleiders, omdat de oortjes niet werkten.

Johnny Hoogerland voor de start, mét communicatie. foto Herman Dekker

Johnny Hoogerland voor de start, mét communicatie. foto Herman Dekker

Hij botste op zijn ploegleider, toen hij uit de bus van Rabo stapte en zei: ,,Ik heb je heel de koers niet kunnen horen.” Ja, jammer, zei Leo van Vliet, want ik had je best een beetje willen intomen. Maar de communicatie hè…

Wat een amateuristisch gedoe eigenlijk, denk je dan, als je er als verslaggever bij staat. Johnny Hoogerland had aan Tom Boonen moeten vragen hoe groot de voorsprong van de kopgroep was, omdat de Belgen kennelijk wel geluid in de oortjes hadden.

Leo van Vliet: ,,Ik denk dat we Johnny nog langer vooraan hadden gezien, als hij zich wat meer had ingehouden. Dat wilde ik hem graag vertellen, maar we konden elkaar niet verstaan.”

Met andere woorden: je zou een wereldtitel kunnen winnen of verspelen met de kwaliteit van de communicatie.

De KNWU en de Rabobank hebben materiaal van Jacobs Breda Electronisch, een bedrijf dat zeer goed bekendstaat en de meest moderne middelen heeft op gebied van communicatie. Ik zag meneer Jacobs zelf (ik denk tenminste dat hij zo heet) zondag bij de Rabobus, misschien om nog even te controleren of alles wel werkte.

Het kan ook dat het niet de schuld van de leverancier is, maar van de bondscoach. Lars Boom zei maandag bij Holland Sport immers: ,,Tsja, de oortjes, d’r was een zekering kapot, maar het was ook pas Leo’s eerste koers als bondscoach hè…”

Het is in elk geval iets om over na te denken. Er gaat bijna geen KNWU-koers voorbij of ik hoor mensen klagen dat de zenders het niet doen. Dat was al zo in de goeie, ouwe tijd dat Jan Kerremans de radio’s uitdeelde. Het is nu nog niets verbeterd, denk ik wel eens.

Hoe kan het toch dat ik met mijn eenvoudige Nokiaatje met een paar toetsen op de knoppen naar Siberië kan bellen en professionele wielrenners op een WK niet eens contact kunnen krijgen met de ploegleider? Het zal je toch maar een wereldtitel kosten.

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel, WK wielrennen Mendrisio

Een Reactie op “Wat een gedoe met die oortjes van Oranje

  1. Met of znder oortjes: johnny vliegt er gewoon in :-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s