Johnny kreeg op WK nog een tip van Vandenbroucke

Frits Bakker

PIEMONTE – Hij hoorde het nieuws over het overlijden van Frank Vandenbroucke gisteravond om elf uur in zijn hotel in Italië. Hilaire Vanderschueren belde geschokt naar de kamer van Johnny Hoogerland. ,,We zijn er allebei enorm van geschrokken”, vertelde Johnny, die al een paar dagen in Italië is en donderdag de Giro del Piemonte rijdt. ,,Wat ze ook allemaal over Frank Vandenbroucke zeggen, ik vond hem geweldig sympathiek, voor iedereen die hij tegenkwam.”

Het nieuws sloeg gisteravond laat in als een bom. ,,Hoe hij aan zijn einde is gekomen, weet waarschijnlijk nog niemand. Maar ik hoop dat iedereen er verder zijn mond over houdt en dat ze die jongen met rust laten. Zo reageerde Hilaire ook gisteravond. Hij kende Frank heel goed, want hij heeft bij Unibet nog twee jaar met hem samengewerkt. En hij had nog regelmatig contact met hem.”

frank met tatoe

Voor Johnny was de excentrieke renner, die jammer genoeg niet alles uit zijn talent heeft gehaald, een idool. ,,Mijn vader was hem in Mendrisio nog tegengekomen. Hij zei ook: hij is zo aardig, was zo opgewekt. Dat vond ik ook altijd. Frank was gewoon geen klootzaak, hij was een verschrikkelijk aardige jongen.”

,,Ik heb nog samen met hem opgereden, toen we het WK-parkoers aan het verkennen waren in Mendrisio. Frank reed de Belgen mee, ik reed een stukje met hun op. Hij zei nog: je moet je zadel eens twee millimeter naar achter zetten. Ik heb het natuurlijk gelijk gedaan.”

Johnny blijft nog tot het weekend in Italië. Na de Giro del Piemonte rijdt hij ook nog de Ronde van Lombardije als afsluiting van het seizoen. In Parijs-Tours, zegt hij zelf, had hij niet zijn beste dag. ,,Toch zat ik op het laatst nog goed mee vooraan. En toen ze achter me vielen, kon ik nog naar een mooie klassering rijden ook. Als je slecht bent, en je wordt veertiende in zo’n koers, dan valt het nog wel mee met de vorm.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Johnny Hoogerland

Geef een reactie

